سالن پرورش و نگهداری جوجه بلدرچین

سالن نگهداری جوجه بلدرچین
4.3/5 - (28 امتیاز)

سالن نگهداری در پرورش پرندگان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سالن پرورش جوجه بلدرچین نسبت دیگر پرندگان دارای شرایط خاصی از لحاظ دما و تهویه و ابعاد می‌باشد. بعد از خروج جوجه ها از دستگاه جوجه کشی، جوجه ها به سالن پرورش برده می‌شوند. سالن نگهداری از جوجه بلدرچین باید دارای شرایط استاندارد بوده و محیطی ایده ال را برای جوجه ها فراهم کند.

سالنی که برای این کار در نظر می‌گیرید و یا اقدام به ساخت آن می‌کنید باید دارای سیستم های گرمایش و سرمایش مناسب در فصول سرد و گرم سال باشند. فراموش نکنید که جوجه ها برای اینکه بتوانند دمای بدن خود را تنظیم کنند، به هوای خنک نیاز دارند.

دمای سالن نگهداری جوجه بلدرچین

از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید تامین گرمایش مورد نیاز جوجه ها می‌باشد. توجه داشته باشید که جوجه ها برای اینکه بتوانند به حیات خود ادامه دهند نیاز به محیطی گرم و خشک دارند. دمای محل نگهداری جوجه بلدرچین باید حدود ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی گراد باشد.

هرچه جوجه ها بزرگتر شوند، گرمای محیط نیز باشد کاهش یابد. بنابراین باید هر هفته، دمای محیط پرورش را به مقدار ۳ درجه سانتی گراد کاهش دهید. بعد از اینکه جوجه ها به سن ۳ هفتگی رسیدند باید دمای سالن چیزی بین ۲۳ تا ۲۶ درجه سانتی گراد باشد. پراکندگی جوجه ها در سالن نشان دهنده شرایط ایده آل سالن پرورش می‌باشد.

سالن پرورش جوجه بلدرچین

دانخوری و آبخوری سالن

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از کاسه آب به عنوان آبخوری استفاده نکنید. زیرا امکان غرق شدن جوجه ها وجود دارد. برای اینکار می‌توانید از آبخوری های کله قندی یا سیستم های آبخوری اتوماتیک استفاده کنید. برای تامین دان و غذا نیز می‌توانید از سینی مخصوص دانخوری بلدرچین استفاده کنید. همچنین امکان به کارگیری سیستم های اتوماتیک دانخوری نیز وجود دارد.

رطوبت سالن پرورش جوجه بلدرچین

برای تامین رطوبت مورد نیاز جوجه ها می‌توانید از سیستم های مه پاش و بخار ساز استفاده کنید. دقت داشته باشید که همیشه رطوبت محیط را اندازه گیری کنید. میزان رطوبت برای جوجه های یک روزه تا سن ۱ هفتگی حدود ۶۵ درصد، و بعد از آن تا زمان رسیدن به سن ۳ و ۴ هفتگی باید ۶۰ درصد باشد.

محل نگهداری از جوجه بلدرچین

تهویه محل نگهداری

از مهمترین نکات در ایجاد مکانی مناسب برای نگهداری از جوجه ها، تامین هوای تازه و تهویه می‌باشد. می‌توانید برای این کار از فن ها استفاده کنید. تهویه مناسب امر اساسی در پرورش بلدرچین ها به حساب می آید. با تهویه های دمنده و مکنده مناسب و استاندارد، اکسیژن مورد نیاز سالن را فراهم کرده و دی اکسید را خارج کنید.

دیگر ویژگی های سالن

برای اینکه سالنی مناسب داشته باشید، علاوه بر دیوار ها باید به عایق بندی کف نیز دقت کنید تا به جوجه ها از طریق کف سالن شوک دما وارد نشود. همچنین می‌توانید از ماسه ساحل نیز در کف سالن استفاده کنید. از ویژگی های ماسه ساحل برای کف می‌توان به جلوگیری از خیسی بستر و تغذیه مقدار لازم جوجه بلدرچین از ماسه ساحل اشاره کرد.

پرندگان برای هضم و جذب غذای خورده شده نیاز به مقداری سنگریزه دارند تا در سنگدان عملیات آسیاب و جذب خوراک انجام گیرد که این عمل بوسیله ماسه ساحل در سالن انجام می‌گیرد. از دیگر ویژگی های سالن میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در روز های اولیه، محیط نگهداری از جوجه ها باید گرم و خشک باشد.
  • محلی که برای این کار در نظر می‌گیرید باید دارای آب و برق باشد. بهتر است هر چند وقت یک بار، این نکات را بررسی کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.
  • سیستم نور دهی سالن باید به خوبی رعایت شود. جوجه ها باید تا سن ۲ هفتگی به صورت ۲۴ ساعته زیر نور لامپ باشند . بعد از آن نیز این مدت باید به ۱۲ ساعت کاهش یابد.
سوالات متداول
  • آیا می‌توان جوجه بلدرچین و مرغ را در یک سالن نگهداری کرد؟
    بله، البته تنها تا 10 روزگی می‌توان این کار را انجام داد.
  • آیا پرورش و نگهداری از بلدرچین های کوچک راحت تر از مرغ است؟
    پرورش و ن نگهداری از جوجه بلدرچین ها تا 10 روزگی بشدت سخت و استرس زا می‌باشد. جوجه های تازه هچ شده تا 10 روزگی بدلیل استرس بالا بخصوص استرس دمایی، بشدت تلفات می‌دهند. حتما باید در این سنین پرورش را با دقت انجام داد تا دچار تلفات نشوید. پرورش جوجه ها یکسری تکنیک های خاصی دارد، که بهتر است قبل از شروع به کار با آنها آشنا باشید.
  • آیا جوجه ها در فصل سرما و زمستان زنده می‌مانند؟
    یکی از فصل های سخت برای این کار، فصل زمستان است. در این فصل سرد سال جوجه ها بشدت دچار تلفات بخصوص از راه تشعشع می‌شوند که باید حداقل راه تشعشع از کف را برای جوجه ها کاهش داد. با در نظر گرفتن بستر مناسب و استاندارد این امر میسر شده و باید دمای کف را در روزهای اول پرورش جوجه ها به 32 تا 33 درجه سانتی گراد برسانید تا از تلفات بدور باشند.
نظرات کاربران
  • چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ at ۲۰:۳۰
    Permalink

    سلام..برای ساخت سالن ۵۰۰الی ۱۰۰۰تای بلدرچین چقد سرمایه میخواد..برای اموزش. پرورش بلدرچین و غذای بلدرچین باید چکار کنم

    Reply
  • سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ at ۲۱:۰۸
    Permalink

    سلام دمای داخل این پوشش هایی که دران بلدرچین ها رو نگه میدارید چقدر باید باشد

    Reply
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *