محصولات بلدرچین و ویژگی های آنها

محصولات بلدرچین
4.5/5 - (20 امتیاز)

تخم و گوشت بلدرچین به دلیل داشتن چربی و کالری پایین و دارا بودن مقادیر زیاد آمینو اسیدهای ضروری، ویتامینها، اسیدهای چرب اشباع نشده، فسفولیپید ها و … که هر کدام عناصری واجب و حیاتی برای رشد و سلامتی انسانها هستند، جزء مواد غذایی ایده آل به شمار می‌روند. در مقایسه با گوشت و تخم سایر پرندگان، محصولات این پرنده از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و حتی به دلیل داشتن فاکتورهای مهم غذایی بعنوان دارو جهت تامین نیاز بیماران مصرف می‌گردد. همچنین گوشت بلدرچین محصولی بسیار ترد و خوشمزه و مرکب از: آب ۶۵/۶۲%، چربی ۳/۳%، پروتئین ۲۶%، مواد معدنی ۲/۳% و انرژی cal/100 g می‌باشد. بلدرچین با دارا بودن پروتئین بالا و عاری بودن از هر نوع کلسترول بد (LDL) می‌تواند بعنوان گوشت سفید در سبد خانوار قرار گیرد.

فروش محصولات بلدرچین

به دلیل اینکه این محصولات تولیدی این پرنده نظیر گوشت و تخم آن، بسیار پرطرفدار بوده و روز به روز به تقاضای آن افزوده می‌شود. افراد زیادی به دنبال یادگیری اصول جوجه کشی بلدرچین بوده و می‌خواهند هر چه سریعتر در این بازار به سور خوبی برسند. اما قبل از اینکه اقدام به پرورش و یا جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده کنید. باید به فکر بازار هدف و فروش محصولات به دست آمده باشید. در غیر این صورت گوشت و تخم بلدرچینی که به دست آورده‌اید، فروش نرفته و موجب ضرر شما می‌شود. خوشبختانه در سال های اخیر آگاهی مردم نسبت به این پرنده افزایش یافته و در نتیجه تقاضا نیز افزایش پیدا کرده است.

پرورش بلدرچین

اما باز هم باید به خاطر بسپارید که برای فروش مناسب و سود دهی قابل قبول، باید بتوانید بازاریابی خوبی داشته و محصولات خود را قبل از خرابی و فساد به فروش برسانید.  از طرف دیگر خواص تخم بلدرچین و گوشت آن برای برخی بیماری ها و افرادی که مشکلات خاصی دارند، بسیار مفید بوده و همین نکته می‌تواند تا حدودی بازار فروش را مطمئن سازد. با توجه به کلیه موارد ذکر شده و همچنین بازده اقتصادی مناسبی که پرورش این پرنده در پی دارد، طی چند سال گذشته در ایران نیز شاهد تاسیس و رشد مزارع صنعتی پرورش بلدرچین بوده‌ایم و هم اکنون نظر به تبلیغات صورت گرفته و افزایش سطح آگاهی مردم، شاهد افزایش روز افزون مصرف محصولات آن در سطح جامعه می باشیم.

امیدواریم که در آینده نیز با افزایش حمایتهای دولتی از این بخش و همچنین توسعه روشهای علمی و صنعتی نگهداری و پرورش این پرنده، بیش از پیش شاهد رشد و تکامل این صنعت در ایران باشیم.

نکات مهم

در زیر برخی از مواردی که می‌توانند پرورش دهنده را ترغیب کنند تا به پرورش این پرنده بپردازد را به اختصار توشیح داده‌ایم.

  • سرعت بالای رشد در این پرنده بسیار قابل توجه و در حدود ۵/۲- ۵/۳ برابر سایر طیور است. بلدرچین ها عموما در ۳۵-۴۵ روزگی به وزن ۱۸۰ – ۲۲۰ گرم رسیده و آماده کشتار می شوند. ضمن اینکه سن بلوغ نیز در حدود ۷-۸ هفتگی است.
  • این پرندگان در ۶-۵ هفتگی قادر به تخمگذاری شده در ۸-۷ هفتگی به بلوغ کامل جنسی رسیده و آمادگی تولید مثل پیدا می‌کنند.
  • فاصله نسلی کوتاه، که اعمال برنامه های اصلاح نژادی را در آنها به خوبی امکان پذیر می‌سازد.
  • میزان تخم گذاری بالا، بلدرچین ها به طور طبیعی و در حیات وحش سالانه در حدود ۸۰ – ۶۰ عدد تخم می‌گذارند اما در اسارت و با اعمال برنامه های مدیریتی قوی در زمینه تغذیه و نور دهی مصنوعی می توانیم این رقم را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داده و به عدد ۲۵۰- ۱۵۰ عدد تخم در سال دست پیدا کنیم.
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *