نکات مهم برای افزایش راندمان جوجه کشی در دوره هچ

جوجه دهی بالا
4.3/5 - (9 امتیاز)

برای افزایش راندمان جوجه کشی باید قبل از شروع به کار نکاتی را رعایت کنید. با رعایت و انجام دقیق این نکات میتوانید دوره جوجه کشی با راندمان بالا در هچ را تجربه کنید. به طور مثال در تهیه تخم نطفه دار دقت کنید تا از کیفیت بالایی برخوردار بوده و تازه باشد. اگر تخم فاقد کیفیت باشد میتواند باعث کاهش راندمان در جوجه کشی شود. سپس دستگاه مناسبی را خریداری کنید و حتما قبل از اقدام به خرید درباره آن تحقیق کنید.

محیط قرار گیری دستگاه نیز باید جدا از محیط پرورش طیور بوده و دارای تهویه مناسبی باشد. همچنین قبل از اینکه تخم های نطفه دار را درون دستگاه قرار دهید حتما دستگاه و تخم ها را ضدعفونی کنید و دما و رطوبت مورد نیاز پرنده را نیز دقیق تنظیم کنید.

دوره هچری در جوجه کشی بسیار مهم می‌باشد. به روزهای پایانی جوجه کشی ( معمولا ۳ روز پایانی ) دوره هچری میگویند. در این دوره جوجه ها در داخل تخم ها رشد کرده و قصد خروج از آن را دارند. به دلیل اهمیت بالای این دوره، باید تمام فعالیت ها را برای افزایش راندمان جوجه کشی در دوره هچ به درستی و با دقت انجام دهید تا سبب تلف شدن و نابودی جوجه ها نشوید.

دلایل مهم مرگ جوجه ها در هچ

طول فرایند جوجه کشی از ۲ دوره ستر و هچر تشکیل شده است. هر دو دوره تفاوت هایی با یکدیگر دارند که دانستن آنها بسیار مهم است. پراهمیت ترین این تفاوت ها به شرح زیر است:

  1. دقت داشته باشید که میزان دما و رطوبت مورد نیاز در دوره ستر با هچر متفاوت است. پس برای جلوگیری از تلف شدن جوجه ها باید دما و رطوبت را در هر دوره به درستی تنظیم کنید.
  2. فراموش نکنید که در دوره هچری دیگر نیازی به چرخاندن تخم ها نیست. زیرا جنین تبدیل به جوجه شده و نیازی به نگرانی از بابت چسبیدن نطفه به دیواره تخم نیست.
  3. جوجه ها برای خارج شدن از تخم نیاز به اکسیژن معینی دارند. پس حواستان باشد که حتما مقدار اکسیژن در دستگاه را به درستی تنظیم کنید.
    سعی کنید در این دوره درب دستگاه جوجه کشی را زیاد باز و بسته نکنید تا دما و رطوبت از آن خارج نشود.

افزایش راندمان جوجه آوری در دوره هچری

در ادامه به معرفی عوامل موثر در افزایش راندمان جوجه کشی در دوره هچری می‌پردازیم و هر کدام را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

 

دما و رطوبت محیط

در هنگام شروع دوره هچری باید تخم ها را از درون شانه ستری به داخل سبد هچری منتقل کنید. برای این کار باید تخم ها از دستگاه خارج شوند. اگر دما و رطوبت محیط اطراف برای این کار مناسب نبوده و از قبل تنظیم نشده باشد سبب وارد شدن شوک دما به تخم ها می‌شود و آمار مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

کندلینگ یا نطفه بینی

در زمان انتقال تخم ها به سبد هچری حتما عمل کندلینگ را مجددا انجام دهید تا از ورود تخم های نطفه دار تلف شده به داخل دستگاه جلوگیری کنید. عملیات نطفه بینی از تخم نطفه دار به صورت است که اگر داخل تخم تاریک بود یعنی جوجه در تخم رشد کرده، اما در صورتی که داخل تخم رگه های خونی و یا جسم ریزی مشخص بود یعنی جنین در تخم تلف شده است. دلیل نطفه سنجی مجدد این است که تخم هایی که جنین در آنها مرده است از خود گاز های سمی خارج می‌کنند که می‌تواند برای دیگر تخم ها مضر بوده و موجب مرگ جوجه های سالم شود.

حمل و جا به جایی آرام و دقیق

جا به جایی و انتقال تخم ها از شانه دستگاه جوجه کشی به درون سبد هچری باید به آرامی و با دقت انجام شود زیرا هر تکان شدید و یا ضربه به شانه ها و یا سبد هایی که حامل تخم هستند می‌تواند موجب پاره شدن کیسه هوای تخم شود و در نتیجه جوجه دیگر قادر به نفس کشیدن نبوده و خفه می‌شود. دقت داشته باشید که تخم ها معمولا در شانه ها به صورت عمودی گذاشته می‌شوند ولی آنها را باید به صورت افقی درون سبد هچری قرار دهید.

تنظیم دما و رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی

فراموش نکنید که دما و رطوبت ماشین جوجه کشی بعد از دوره ستری باید تغییر کند. معمولا در این زمان دمای دستگاه را به میزان ۰.۵ درجه کاهش می یابد. رطوبت نیز در دوره هچری بهتر است بین ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش یابد.

نکات مهم جوجه کشی در دوره هچ

تامین اکسیژن لازم برای افزایش راندمان هچ

از اهمیت وجود اکسیژن کافی برای هچ جوجه ها نباید غافل شد. برخی از افراد برای اطمینان از وجود مقدار اکسیژن لازم برای جوجه ها، درب دستگاه را مدام باز و بسته کرده و یا دریچه ها را کاملا باز می‌گذارند تا سبب افزایش راندمان جوجه کشی در دوره هچ گردد. اما این عمل دما و رطوبت مورد نیاز جوجه را از بین میبرد.
بهترین کار برای تامین اکسیژن این است که بسته به نوع دستگاه و مقدار تخم های درون آن، درب و دریچه ها را به مقدار کمی باز بگذارید. همچنین فراموش نکنید که جوجه ها برای خروج از تخم نیاز دارند تا کمی احساس خفگی کنند.. پس کنترل میزان غلظت گاز دی اکسید کربن را نیز در نظر بگیرید.

باز و بسته نکردن مداوم درب دستگاه

برخی از افراد در روز های پایانی دوره هچ و یا در زمان بیرون آمدن بعضی جوجه ها از تخم، شروع به باز و بسته کردن مداوم درب دستگاه می کنند. معمولا این کار را برای خروج جوجه های تازه از تخم بیرون آمده انجام می‌دهند. اما این عمل سبب از بین رفتن دما و رطوبت مورد نیاز جوجه می‌شود. زمانی مکه رطوبت دستگاه کاهش یابد، پوسته تخم خشک و آهکی می‌شود. خشک شدن پوسته تخم به معنی سفت شدن و از دست دادن حالت شکنندگی آن است. همین امر می‌تواند بیرون آمدن جوجه را سخت می‌کند.
دقت کنید که جوجه ها باید در هنگام خروج از تخم از ۲۴ تا ۴۸ ساعت درون دستگاه بکنند تا از رطوبت بدنشان کاسته شود. همچنین جوجه ها نیازی به آب و غذا در این مدت ندارد زیرا از کیسه زرده تغذیه می‌کنند.

کمک کردن به خروج جوجه از تخم

گاهی اوقات جوجه ها نمی‌توانند به طور کامل از تخم خارج شوند و یا بخشی از نوک خود را از تخم خارج کرده اند. در این حالت شما می‌توانید با شکستن بخشی از تخم به بیرون آمدن جوجه کمک کنید. اما این کار را باید با دقت انجام دهید و مجاز به برداشتن پوسته اطراف سر و نوک جوجه هستید.

آخرین نکته برای افزایش راندمان جوجه کشی در دوره هچ

آخرین و یکی از مهمترین نکات جداسازی محل نگهداری جوجه تازه از تخم بیرون آمده است. باید از قبل جای مناسبی برای این کار در نظر بگیرید و آن را به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید تا بدون هیچ گونه آلودگی باشد. توجه داشته باشید که این محل نباید نزدیک دستگاه جوجه کشی باشد تا بیماری و یا میکروب ها از دستگاه به جوجه و یا بالعکس منتقل نشود. فراموش نکنید که پوسته تخمی که جوجه از آن خارج شده را نیز از درون دستگاه بیرون بیاورید.

تجربه ی اپراتور دستگاه

تجربه ی شخصی که فرایند جوجه کشی را مدیریت می کند تاثیر بسیاری در افزایش جوجه آوری دارد. اگر تجربه ای در این زمینه ندارید حتما از مشاوره افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید و با مطالعه مقالات آموزش جوجه کشی دی کیو شاپ در این زمینه دانش خود را در این زمینه بالا ببرید. پیش از شروع کار نیز دفترچه ی راهنمای دستگاه را مطالعه کرده و در رابطه با دما و رطوبت مناسب جوجه کشی پرنده ی مورد نظر تحقیق و بررسی کنید.

نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *