مشخصات عمومی شترمرغ

مشخصات عمومی شترمرغ
3.7/5 - (6 امتیاز)

شترمرغ ها به طبقه پرندگان تعلق دارند و یکی از ۵ زیر راسته متعلق به سینه پهنان ( RATITE ) محسوب می شوند. مشخصات عمومی شترمرغ در این مطلب به اختصار توضیح می دهیم.

به طور کلی پرندگان از نظر قدرت پرواز به دو دسته زیر قابل تقسیم می باشند:

( CARINATAE ) کاریناتا: آنهایی که قادر به پرواز هستند.

( RATITAE ) راتیتا: آنهایی که قادر به پرواز نیستند و روی زمین حرکت می کنند.

از نظر طبقه بندی جانوری در شاخه مهره داران، رده پرندگان، راسته سینه پنهان ( راسته ) خانواده استروتیونیده و جنس استروتیو و گونه استروتیو کاملوس قرار دارند. مشخصات عمومی شترمرغ و اصلی آنها عدم قدرت پرواز، به علت فقدان کامل ستیغ استخوان سینه (رژنرسانس) می باشد. این ویژگی، علت نامگذاری راسته سینه پهنان است.

چون در لاتین به کشتی فاقد لبه زیرین، راتیس گفته می شود. از دیگر نژاد های شترمرغ که جز راسته سینه پهنان می باشند عبارتند از : شترمرغ امو ( شترمرغ استرالیایی )، ری آ ( شترمرغ ناندو )، شترمرغ کاسواری و کیوی می باشند که بطور کلی در نیمکره جنوبی یافت می شوند.

ویژگی های عمومی شترمرغ ها

شترمرغ تنها پرنده ای است که فقط دو انگشت از چهار انگشت اصلی را دارا می باشد که آنها را انگشت های سوم و چهارم می نامند. این مشخصه باعث تمایز شترمرغ ها از انواع دیگر سینه پهنان که سه انگشت دارند (  به استثناء شترمرغ کیوی که چهار انگشت دارد ) می شود. در شترمرغ انگشت سوم کوچکتر بوده و در سمت خارج پا قرار گرفته و تنها منقار شترمرغ برخلاف دیگر پرندگان یک تکه نیست و از ۱۲ جزء تشکیل شده است و روی منقار را یک لایه پوستی فرا گرفته که باعث می شود در فصل تولید مثل و جفت گیری منقار و ساق پا شترمرغ به رنگ قرمز درآید.

جوجه کشی شترمرغ به طور معمول ۴۲ روز در دستگاه جوجه کشی بطول می انجامد. بافت منقار در شترمرغ تقریبا منحصر به فرد بوده طوری که بواسطه بافت خاص خود گاهی برای صنایع بی سیم و حتی گاهی مورد صنعت الکترونیک کاربرد دارد.

خصوصیات عمومی شترمرغ ها

دو سوراخ بینی رو منقار قرار دارد در این پرنده حس بویایی و چشایی به خوبی پیشرفت نکرده است. اندازه مغز شترمرغ بسیار کوچک بوده و حتی از اندازه یک چشم آن کوچکتر است. وزن مغز شترمرغ  حدود ۵۰ گرم می باشد. جمجمه ظریف شترمرغ بدون هیچ فاصله ای بر روی مغز پیشین قرار گرفته است. بنابراین تعجبی ندارد که حتی یک ضربه نسبتا سنگین به سر شترمرغ اصابت کند موجبات مرگ او را فراهم می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *