پرورش غاز

پرورش غاز
4.2/5 - (242 امتیاز)

غازها متعلق به راسته‌ی غازسانان، خانواده آناهید، زیر خانواده آنسرین هستند. غاز ها پرندگانی خون گرمند و توانایی پرواز دارند و شنوایی و بینایی شان تکامل یافته است. راسته‌ی غازسانان منقار پهنی دارند که دارای حفره های فراوان حسی هستند و همچنین دارای پرده بین انگشتان پا می‌باشند. جوجه غاز ها پس از بیرون آمدن از تخم توانایی شنا کردن در آب را دارند. جوجه کشی و پرورش غاز در ایران سود خوبی دارد.

غازها پرندگانی با جثه ی بزرگ هستند که حیاتشان بسته به آب می‌باشد. بیشتر آنها در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی از نوع پرندگان وحشی و مهاجر هستند. غازها به راحتی در شرایط آب و هوایی مختلف زندگی می‌کنند. استقبال زیاد مردم از گوشت و تخم آن سبب شده تا سود پرورش غاز نسبت به بسیاری از پرندگان بیشتر باشد. از طرفی پرورش غاز محلی چندان کار دشواری نبوده و با دانستن اصول لازم برای اینکار به راحتی می‌توانید آنها را پرورش دهید.

پرورش جوجه غاز

زمانیکه جوجه غاز ها هچ شده و تازه متولد می‌شوند، بدنی پوشیده از کرک و پر های نرم دارند. این جوجه ها بسیار به دما حساس هستند. در نتیجه باید برای گرم نگه داشتن آنها از دستگاه های مادر مصنوعی به خوبی در سالن پرورش استفاده کنید.

مهم ترین نکته ای که در پرورش غاز باید رعایت کرد، این است که غذای آن ها باید پروتئین مورد نیاز برای بدن غاز را تامین کند. همچنین باید چربی، سبزیجات، دانه و دیگر موادی که لازم است را در خود داشته باشد. در غیر این صورت در مراحل پرورش و نگهداری از آن ها به مشکل خواهید خورد. غاز ها آب و آب تنی را خیلی دوست دارند و زیاد آب می‌خورند. یکی از عناصر مهم در پرورش این پرنده، وجود آب کافی و در شرایط بهتر ایجاد حوضچه ای برای شنا می‌باشد.

جوجه غاز ها در بدو تولد تا ۳ روز نیازی به تغذیه ندارند و از زرده جذب شده تغذیه می‌نمایند. تا پایان این ۳ روز باید آب و شکر به همراه مولتی الکترولیت به نسبت مشخص به آنها بدهید تا بدن جوجه ها مقاومت و تبادل کافی را داشته باشد. بعد از این مرحله تغذیه را شروع کنید و بهتر است تا ۱۰ روز اول از پلیت تغذیه شوند. حتما به یاد داشته باشید دمای کف سالن در هفته اول باید ۳۰ – ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد تا از تلفات احتمالی و استرس سرمایی جلوگیری و پیشگیری نمایید.

پرورش جوجه غاز

پرورش غاز در ایران

پرورش غاز در ایران به روش های سالن بسته، پرورش به صورت سالن و مرتع، به صورت سیستم باز، پرورش در شالیزار مناسب منطقه‌ی شمال ایران و سایر شالیکاری های کشور و نگهداری توام غاز و ماهی در استخر های پرورش ماهی مناسب حاشیه‌ی رودخانه های کشور انجام می‌شود. توجه داشته باشید که هر کدام از این راه ها را که انتخاب کنید، اولین قدم و مرحله، سخت ترین مرحله می‌باشد. این بخش از پرورش تقریبا ۳ هفته طول می‌کشد.

در این مرحله جوجه ها به شدت نسبت به سرما حساس هستند. برای شروع فعالیت پرورش باید در ۳ روز اول دمای سال بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد تنظیم شود. در پایان هفته نیز، دما باید به ۲۹ درجه کاهش یابد. سپس بعد از پایان یافتن هفته‌ی دوم، دمای سالن باید به ۲۵ درجه کاهش پیدا کند. نکته ای که باید به آن بسیار توجه کنید، تهویه سالن است. فراموش نکنید که در سالن های بسته، تهویه مناسب بسیار مهم بوده و باید به درستی انجام شود. اما سیستم تهویه در سالن های باز زیاد مهم نمی‌باشد.

غذای جوجه غاز

اگر می‌خواهید جوجه غازها غذایشان را با اشتیاق بیشتری بخورند، غذای آنها را درون کمی آب خیس کنید. از ۴ روزگی به بعد جوجه غاز را به خوردن علف و سبزیجات عادت دهید. بعد از ۱۴ روزگی باید آنها را با غذاهای قابل رشد تغذیه کنید. برای اینکه جوجه هایتان رشد بیشتری داشته باشند از ویتامین و املاح معدنی استفاده کرده و آنها را در آب حل کنید.

پرورش غاز محلی

اگر در خانه غاز نگهداری می‌کنید، می‌توانید از باقی مانده غذاهای خود به غازها بدهید. همچنین می‌توانید از سبزیجاتی مانند هویج، کلم، کاهو، سیب زمینی پخته و گیاهانی مانند شبدر، یونجه و انواع سبزیجات برای تغذیه غازهای خانگی خود استفاده کنید. پودر ذرت یا سبوس گندم را با آب مخلوط کرده و ترکیب این مواد را برای تغذیه غاز استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید نان را تکه تکه و آنرا در آب خیس کنید تا غاز ها آن را بخورند. توجه داشته باشید نانی را که برای غازها خیس می‌کنید، بدون کپک بوده و تازه باشد.

تغذیه غاز در زمان جوجه کشی

از غاز ها به هدف تولید گوشت، تخم گذاری و جوجه کشی نگهداری می‌کنند. اگر پرورش غاز را برای تولید گوشت انجام می‌دهید باید به آن ها غذاهای چاق کننده داده شود. اما اگر هدف تخم گذاری و جوجه کش است، باید از گیاهان و سبزیجات تغذیه کنند تا زیاد چاق نشوند. زیرا غازهای چاق، در تخم گذاری و تولید مثل مشکل داشته و تخم هایی بدون نطفه می‌گذارند.

بهترین تغذیه برای غاز، انواع سبزیجات و غلات است. غازها با خوردن سبزی ها و غلاتی مانند ذرت، گندم و جو بهتر رشد می‌کنند. البته برای بهتر رشد کردن آنها می‌توانید از انواع پودرها و پروتئین ها نیز استفاده کنید. اما غذای طبیعی این پرندگان سبزی و گیاهان آبدار است. زیرا گوارش و بدن این طیور با اینگونه غذاها سازگارتر است.

تغذیه غاز در زمان جوجه کشی و تولید مثل با مواقع دیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که در زمان جوجه کشی غاز باید از گوشت، سویا، نمک، ذرت و سبوس گندم برای غذا دادن به آنها استفاده کنید. ۴ هفته قبل از شروع جوجه کشی، دادن جیره غذایی ویژه را شروع کنید. غذای پرنده های ماده در دوران جوجه کشی باید ۱۷% پروتئین داشته باشد و برای غذای نرها نیز ۱۵% پروتئین کافی است. در دوران جوجه کشی غذا را بدون زمان بندی و محدودیت جلوی غازها بگذارید تا هر وقت که می‌خواهند غذا بخورند.

غذای غاز وحشی

غازهای وحشی، غاز هایی هستند که زیستگاه اصلی آنها طبیعت است و در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند غازهای وحشی از ویژگی و امکاناتی که در طبیعت وجود دارد برای ادامه زندگی خود استفاده کرده و باید بدانید که این پرندگان از غازهای اهلی بیشتر به تغذیه احتیاج دارند. غازها مانند دیگر پرندگان آبزی می‌توانند چربی را ذخیره کنند و مقداری از غذایی که می‌خورند را توسط این قابلیت به چربی تبدیل کنند.

غازهای وحشی از دانه ها، سبزیجات، بذرها، کرم ها، حشرات ساقه خوار، انواع علوفه های آبدار و … تغذیه می‌کنند. این پرندگان بعد از خوردن غذای خود مقدار زیادی سنگ ریزه نیز می‌خورند تا غذایشان را راحت تر هضم کنند. نوشیدن آب نیز یکی از بهترین و مهم ترین کارهایی است که غازها باید انجام دهند.نگهداری-از-غاز

جفت گیری

زمان جفت گیری و تخمگذاری غاز های مولد، اوایل پاییز بوده و در این مدت آنها اقدام به تولید تخم های نطفه دار می‌کنند. بهتر است به تمامی نکات مهم عمل کنید تا غاز های مولد تخم های نطفه دار با کیفیتی تولید کنند. در غیر اینصورت علاوه بر ضرر در پرورش، انجام جوجه کشی نیز به مشکل می‌خورد. تشخیص دادن غازها بسیار مشکل است غازهای نر معمولا بزرگ تر و وحشی تر از غازهای ماده هستند.

جوجه کشی

طول مدت جوجه کشی غاز ۳۰ روز می‌باشد. در این مدت دمای دستگاه جوجه کشی در ۲۷ روز دوره ستر، ۳۷.۷ درجه‌ی سانتی‌گراد و در ۳ روز دوره هچر نیز باید ۳۷ درجه باشد. همچنین رطوبت دستگاه باید به صورت نسبی بین ۶۰ تا ۶۵ درصد در دوره ستر و در هچر نیز ۸۰ درصد تنظیم گردد. در ادامه به مواردی که در جوجه کش این پرنده باید به آنها توجه کنید، اشاره می‌شود.

  • جنین بسیار به افزایش درجه حرارت حساس است.
  • خنک سازی تخم ها هر ۲ روز یک بار برای ۱۵ دقیقه صورت گیرد.
  • از روز پانزدهم هم هر ۲ روز یک بار تخم غازها را با آب ۳۷.۵ درجه اسپری کنید.
  • دستگاه جوجه کشی باید ۲۱ درصد اکسیژن داشته باشد.
  • تهویه‌ی مورد نیاز در ماشین جوجه کشی تخم غاز دو برابر بیشتر از تهویه‌ی تخم مرغ است.
  • بهترین وزن تخم غاز برای جوجه کشی ۱۲۰ تا ۱۶۰ گرم است و ایندکس مناسب آن ۱.۵۱ می‌باشد.
  • از یک تخم ۱۵۰ گرمی، یک جوجه‌ی ۱۰۰ گرمی به وجود می‌آید.
  • دوره‌ی جنینی آن ۱۰ روز بیشتر از تخم مرغ است.
سوالات متداول
  • غازها در چه ماهی تخمگذاری می کنند؟
    معمولا از اواسط پاییز هر ساله تخمگذاری شروع می شود و تا اواخر بهار سال بعد ادامه دارد.
  • غازها بیشتر در چه مناطقی پرورش می یابند؟
    آنها پرندگانی آب دوست هستند که برای پرورش و جفتگیری بیشتر آب را به خشکی ترجیح می دهند. همچنین در پرورش غاز برکه و یا حوضچه آب تاثیر بسزایی در نطفه داری دارد.
  • تغذیه غازها بیشتر از چه نوعی می باشد؟
    جوجه غاز بعد از هچ تا دو روز اول با آب و شکر + مولتی الکترولیت پذیرایی می شوند . بعد از این مدت پلیت سوپر استارتر و شبدر و سبزیجات بدهید.
  • بهترین درصد نرینگی غاز مولد چه ترکیبی می باشد؟
    معمولا بهترین درصد نرینگی برای ماکیان که در سال تعداد تخم کمتری می گذارند ، به ازای هر غاز نر ، 2 قطعه غاز ماده بالغ باید در نظر گرفته شود.
نظرات کاربران
  • جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ at ۱۹:۳۸
    Permalink

    خوب است قیمت غاز چند است من تعدادکمی غاز می خواهم

    Reply
  • چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ at ۰۴:۰۸
    Permalink

    سلام اگه قیمت جوجه غاز را بدانم من هم جوجه غاز میخواهم

    Reply
    • چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ at ۱۲:۰۸
      Permalink

      سلام
      اکثر مشتریان دی کیو شاپ برای جوجه کشی غاز از دی کیو شاپ دستگاه جوجه کشی خریداری می کنند . جوجه کشی غاز یکی از سخت ترین و پر سودترین جوجه کشی بین پرندگان مختلف می باشد. و دستگاه جوجه کشی دی کیو شاپ ، مخصوص جوجه کشی غاز می باشد. قیمت ها در هر منطقه متفاوت می باشد . حدود قیمت فعلی جوجه غاز ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان می باشد.

      دی کیو شاپ

  • دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ at ۱۴:۳۴
    Permalink

    پرورش غاز

    Reply
  • پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ at ۲۳:۴۵
    Permalink

    سلام بهروز شایگان هستم ,پرورش غاز به عنوان شغل دوم بسیار عالی است وسود فراوانی دارد

    Reply
    • یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ at ۱۱:۱۳
      Permalink

      سلام
      یکی از شغل های سودآور جوجه کشی انواع مختلف پرندگان در فصول مختلف می باشد و جوجه کشی غاز ، یکی از پرسودترین در این رشته می باشد.

  • سه شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۸ at ۱۹:۱۲
    Permalink

    تخم غاز میخوام از رستم اباد گیلان

    Reply
    • چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ at ۱۱:۲۵
      Permalink

      سلام
      لطفا با دفتر تماس بفرمایید
      ۰۱۱۴۲۲۶۲۰۵۶

  • جمعه ۰۱ فروردین ۱۳۹۹ at ۱۳:۵۷
    Permalink

    سلام امروز جوجه غاز هام متولد شدن البته به طور طبیعی مادر دارن چه غذایی باید بهشون بدم واقعا نمیدونم دونه پارس اماده به مادر پدرشون میدیم باذرت درسته

    Reply
    • سه شنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۱۸:۰۸
      Permalink

      سلام
      تا ۱۰ روز اول پلیت سوپر استارتر به جوجه غازها بدهید.

  • جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۱۱:۵۳
    Permalink

    سلام به دوستان دی کیو شاپ
    من برای حیاط خونه میخواستم یک جفت جوجه غاز بگیرم تا آن را بزرگ کنم, و بچه ها بجای الافی با گوشی با آن پرنده مشغول باشن.
    دوستان پرنده فروش در شهر ما گفتن جوجه قوغاز بگیر. قهوه ای یا سفید.
    گفتن جوجه قوغاز سفید قیمت بالاتری داره اما وقتی بزرگ شد براحتی میتونی تخم آن را بفروشی.
    حالا بنظر شما کدام بهتر است؟

    Reply
    • شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۱۰:۱۵
      Permalink

      سلام دوست عزیز؛
      غاز محلی بدلیل عامیت و قیمت پایین تخم نطفه دار یا خوراکی آن بصرفه می باشد.

  • جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ at ۲۰:۴۷
    Permalink

    ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید دوستان
    لحظاتی همراه با ارامش موزیکهای بیکلام سولند

    Reply
  • چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ at ۰۶:۲۵
    Permalink

    سلام. وقت شما بخیر
    اگر غاز ۲۰ روزه را دردمای بین ۱۲ تا ۱۸ درجه نگهداری کنم. مشکلی به وجود میاد؟
    ممنون میشم پاسخ سوالم را بدهید

    Reply
    • سه شنبه ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۳:۳۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      دمای مناسب برای پرورش جوجه غاز از ۱ هفتگی تا ۱ ماهگی ۲۲ – ۲۵ درجه سانتی‌گراد باید باشد.

  • چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۶:۱۹
    Permalink

    با سـلام و خـسـته نـباشید!
    ببخشید، من یه جفت غازه نَر و ماده دارم که تخم گذاشتن و الآن دو تا از جوجه هاشون در اومده.
    می خاستم بپرسم که؛ الآن جوجه ها “۲” روزه هستن،
    می تونم جوجه ها رو از مادرشون جدا کنم؟؟؟؟؟
    چون مادرشون پاش رو روی جوجه ها می زاره و خفه
    شون می کنه.
    و یه سؤالِ دیگه دارم… به جوجه غاز ها چی بدم؟؟؟

    ممنون میشیم پاسخ بدید!.. ♡

    Reply
    • یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۰:۴۵
      Permalink

      سلام میشه جدا کرد و در ه کارتن با دمای ۳۵ درجه تا ۱ هفته نگهداری کنید. تا دو روز اول نیازی به تغذیه ندارد و بعد از این مدت می توانید از پلیت سوپر استارتر تا ۱۰ روز استفاده نمایید/

  • جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۶:۲۶
    Permalink

    سلام خسته نباشید
    ما جوجه غاز گرفتیم بعد از سه روزگی در اب شنا کردند
    بعد از پرسوجو متوجه شدیم ک عفونت داخلی گرفته اند و باید تا یک ماهگی در اب نباشند
    دچار عطسه و اسهال شده اند باید چیکار کنیم ؟

    Reply
    • یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۰:۳۷
      Permalink

      سلام
      بله درست فرمودند؛ جوجه غاز بخاطر جذب کامل بند ناف نباید به آب منتقل شود. شما باید محل بند ناف را با اسپری OTC روزی دو بار آروم با فاصله اسپری نمایید. و انروفلوکساسین و مولتی ویتامین را در آب حل کنید و بمدت ۵ روز تکرار نمایید.

  • سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ at ۲۰:۵۵
    Permalink

    سلام من چنتا جوجه غاز ۱۰ روزه گرفتم و براشون تو یه ظرف کوچیک آب ریخته بودم و گذاشتم تو یه جعبه تا بخوابن دمای محل هم مناسب بود بعد نیم ساعت برگشتم دیدم کلا خیسن،باید چیکار کنم تا مریص نشن؟

    Reply
    • پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۷:۱۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      کلا غازها آب دوست هستند و به آب بازی علاقه دارند. ولی در این سن زوده! باید آبخوری مخصوص جوجه ها را تهیه کنید. فعلا در یک حوله خشکشون کنید. مولتی ویتامین در آب حل کنید.

  • یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۰:۰۷
    Permalink

    غاز در چه سنی پر در میاره ؟؟؟ و از کجا میشه فهمید که نر هه یا ماده؟؟؟

    Reply
    • یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۰:۵۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      از هفته دوم به بعد زندگی به مرور پوش پرها جای خود را به پرهای اصلی می دهند.

  • چهارشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۰:۲۰
    Permalink

    سلام روز بخیر
    جوجه غاز از چه زمانی میتونی وارد آب بشه؟

    Reply
    • پنجشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۰:۰۹
      Permalink

      سلام
      از ۱ ماهگی به بالا و جوری که از مرگ در رفته باشد.

  • شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۴:۲۳
    Permalink

    سلام خسته نباشید
    چند تا سوال داشتم
    یکی اینکه شما مگه نگفتین این حیوون ها پرواز می کنند پس چطور تو منزل میشه پرورش داد ؟
    یه چیز دیگه هم که میخواستم بدونم اینه که اگه جوجه غاز رو کنار جوجه اردک بزاریم با هم بازی میکنن یا با هم میسازن ؟
    سوال آخرم هم اینه که شما خودتون جوجه غاز میفروشین ؟

    Reply
    • یکشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۶:۴۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      غازهای بومی پرواز نمی کنند. جوجه غاز و جوجه اردک هم کنار هم پرورش پیدا می کنند و حتی از لحاظ ژنتیکی بهم نزدیک هستند.
      دی کیو شاپ ، فعالیتی در فروش تخم نطفه دار و جوجه ندارد.

  • یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۶:۰۶
    Permalink

    سلام خسته نباشید
    میشه در کنار علف تازه که میخوره، از دونه پارس ریز به عنوان غذای جوجه غاز ۱ ماهه استفاده کرد؟
    چون خیلی با علاقه میخوره
    و یه سوال دیگه این که، نگهداری جوجه غاز یه ماهه کناره جوجه مرغ و خروس (البته از نظر جثه بزرگ تر از جوجه غاز اند) اشکالی نداره؟

    Reply
    • دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۶:۰۲
      Permalink

      سلام
      بهتره هفته دو الی سه روز علف تازه بدهید و در کنارش روزهای بعد از پلیت استفاده کنید.
      نه ! مشکلی بابت پرورش همزمان در کنار مرغ و خروس ندارد.

  • دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۲۳:۱۶
    Permalink

    بهترین غذا برای جوجه غاز ۵روزه چیه

    Reply
    • سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۵:۴۰
      Permalink

      سلام
      از پلیت سوپر استارتر و علف می توان استفاده کرد.

  • پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۹:۲۸
    Permalink

    پلیت سوپر استارتر چیه؟و باعث چی میشه؟و تو چند مدتگی باید داد اینو؟

    Reply
    • شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۱:۱۸
      Permalink

      سلام
      پلیت نوع میکس شده انواع مواد مغذی و پروتئین ها می باشد که بسته به میزان پروتئین و انرژی ، رده بندی می شود که پلیت سوپر استارتر ، پروتئین بالاتری نسبت به دیگر رده ها دارد و ۱۰ تا ۱۵ روز اول زندگی جوجه ها استفاده می شود.

  • جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۷:۲۴
    Permalink

    جوجه های غازم خیلی خوشگلن و سالم ولی نمیدونم چرا بعد ۴ روزا دارن میوفتم و نمیتونن سرپا واستن سبزیجات و نون بهشون دادم ولی مادرشون هنوز منتظرتخم های باقی مونده هستش

    Reply
    • سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ at ۱۶:۴۰
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      بمدت ۵ روز ویتامین AD3E را در آب آشامیدنی حل نمایید. به غازهایی که حالت حاد دارند ، روزی یک قطره بدهید.

  • سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ at ۲۰:۴۸
    Permalink

    سلام.ببخشید ی سوال داشتم.الان جوری شده که همه دستگاه های جوجه کشی رو تبلیغ میکنند و هیچ کس نمیگه ماستم ترشه! من بیست تا تخم غاز دادم یکی که تبدیل به جوجه بشن.از بیست تا دو تاش جوجه وبقیه از بین رفتن.طرف بمن گفت نطفه نداشتن!سوال اینجاست واقعا تخمها بدون نطفه هستند یا دستگاه جوجه کشی استاندارد نیست؟تو شرایطی که دو تا ماده غاز با یه غاز نر جفتگیری کردند آیا همیشه نود درصد تخمها بی نطفه باشند؟

    Reply
    • چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ at ۰۹:۱۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      جوجه کشی هزاران پارامتر دارد و از بابت تخم نطفه دار نمی توان مطمئن بود. حتما باید سنسور دما و رطوبت دستگاه را کالیبره نمایید تا از صحت خطای دستگاه مطمئن شوید. در روز ۱۰ جوجه کشی باید تخم ها را نطفه بینی نمایید تا تخم های بدون نطفه احتمالی را از دستگاه خارج نمایید.
      بله ؛ حق با شماست؛ شرکتی نمیاد بگه دستگاه ما ایراد داره! برای اینکه از جانب دستگاه خیالتان راحت باشد ، قبل خرید از مشتریان سابق در ارتباط باشید تا از نحوه کارکرد و خدمات پس از فروش شرکت مربوطه مطمئن شوید.

  • شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ at ۱۱:۳۷
    Permalink

    سلام جوجه غاز دارم یک روزه هستن تا یک ماهگی
    باید از چه غذای تغذیه کنن و باید چه و یتامینی بهشون بدم متشکرم که جوابم بدهین

    Reply
    • دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ at ۱۰:۴۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      تا دو روز اول از آب و شکر + مولتی الکترولیت استفاده کنید و بعد این دوران تا ۱۵ روزگی از سوپر استارتر و البته می توانید بصورت روزانه از سبزیجات و علوفه جایگزین پلیت بعده ۱۰ روز استفاده کنید.

  • جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ at ۰۰:۲۳
    Permalink

    ایدا استار رکوردی❤

    سلام من الان ۲۰ روز است که ۴ تا غاز خریدم و امروز هم رفتم و ۵ تای دیگ خریرم اون ۴ تای دیگ متوسط هستن و این ۵ تا ۴تاشوم خیلی بزرگ و یکیشون متوسط هستن.🔷🔹🔸
    غذا:بهشون گندم درسته و علف تازه رسیده و خوب میدم.ولیچند نفر بهم گفتن که بهشون دونه پارس بدم خوبه وچاقشون میکنه.میخواستم بدونم واقعا همینطور هست. وغذایی که بهشون میدم واسشون ضرر نداره. وبهشون دونه پارس بدم. و میخواستم بدونم که اینها کی تخم میزارن . ومن چطور میتونم بفهمم که کدوم ماده هستن یانر.ممنون میشم که جوابمو بدین….

    Reply
    • شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ at ۱۶:۰۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      باید جویا شوید غازهای شما چه سنی هستند و طبق همان دنبال غذای مورد سن باشید.
      تغذیه برای پرنده باید بالانس شده باشد و نیازهای بدن را برطرف می کند. دان پارس و یا دیگر دان ها را پیشنهاد نمی کنیم. باید پلیت را از داروخانه های دامپزشکی و یا فروش نهاده های طیور تهیه نمایید.
      مثلا تا سن ۱۵ روزگی ، پلیت سوپر استارتر باید در اختیار پرنده قرار دهید.

  • یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۹:۲۸
    Permalink

    سلام خسته نباشید من غاز نر دارم که خونگی است وبزرگه وبه غیر از علف هرز والبته بیشتر کاهو چیز دیگه ای نمی خورد حالا باید چکار کنیم وچه غذایی بهش بدهیم تابخورد ممنون

    Reply
    • چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۰:۴۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      کنسانتره بدهید و به مرور پلیت و غذاهای دستی را بدهید.

  • جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ at ۰۹:۱۰
    Permalink

    سلام برای جوجه غاز ۰ه نوع واکسن های بهشون بزنیم تا مریز نشن

    Reply
    • شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ at ۱۷:۵۵
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      داروهای پیشگیری را از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید. ضمنا برای تخمگذاری ، ویتامین AD3E بصورت هفتگی در آب اضافه کنید.

  • دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ at ۱۳:۱۲
    Permalink

    سلام من یک غاز ماده دارم اگه اون با خروس جفت بشن تخم آنها جوجه میشه

    Reply
  • چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۴:۳۳
    Permalink

    سلام وقت بخیر بچه غازم ۵روزه هست نمیدونم چرا همین که بهشون اب میدم انگار فلج میشن وبعدش میمیرن علتش چیه؟

    Reply
    • پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۲:۲۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      کمبود کلسیم دارند. ضمنا انروفلوکساسین در آب اضافه نمایید.

  • جمعه ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۸:۴۵
    Permalink

    سلامجوجه غاز ۱روزه درکنار مادرش تا۱۰ الا ۱۵روز باید در چند درجه گرما قرار بگیرد؟

    Reply
    • سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۸:۲۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      جوجه در کنار مادرش بصورت طبیعی پرورش داده می شود و مادر دمای این دوره را حفظ می‌کند.
      دمای مناسب برای جوجه ها تا ۱۰ روز اول ۳۰-۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

  • سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ at ۲۳:۴۸
    Permalink

    سلام میشه بگویید چرا غاز بالای جوجه هاش می ایستد غاز من جوجه تولد کرد اما بالای اون جوجه ایستاده شد و جوجه هم مرد چی کار کنم که توی جوجه هاش نه ایستد؟

    Reply
    • سه شنبه ۰۲ فروردین ۱۴۰۱ at ۱۰:۱۴
      Permalink

      سلام
      احساس سرما برای جوجه ها می‌کند، تو این دمای پایین بهتره جوجه غازها رو در انباری یا اتاق با دمای ۱۸-۲۲ درجه پرورش دهید.

  • جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۶:۳۶
    Permalink

    سلام جوجه غاز یک روزه دارم از تخم دراومد سرش هنوز مونده چکارش کنم

    Reply
    • شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۸:۲۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      باید هر نیم ساعت با آب ولرم بر روی تخم اسپری کنید تا کمک شود جوجه بیرون بیاد.

  • جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۶:۴۵
    Permalink

    سلام جوجه غاز یک روزه دارم از تخم دراومد سرش هنوز مونده چکارش کنم یعنی بند نافش

    Reply
    • سه شنبه ۰۲ فروردین ۱۴۰۱ at ۱۰:۱۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      هر ۴۵ دقیقه بر روی تخم ها اسپری آب ولرم بزنید تا براحتی هچ شوند.

  • دوشنبه ۰۸ فروردین ۱۴۰۱ at ۲۱:۵۳
    Permalink

    در مخلوط مولتی الکترلیت شکر واب برای جوجه غاز یک روزه در هر لیتر اب باید چه مقدار شکر ریخت

    Reply
    • سه شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ at ۰۹:۵۵
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      به ازای ۳ قسمت ، یک قسمت شکر به محلول اضافه نمایید.

  • دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ at ۱۶:۳۰
    Permalink

    سلام من دوتا غاز به غازام اضافه کردم اون قبلیا این جدیدارو میزنن چکاربایدبکنم

    Reply
    • سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ at ۱۱:۲۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      دچار عارضه کانیبالسم شدند. در هر کیلو دان، یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید.

  • یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ at ۱۸:۳۸
    Permalink

    سلام آیا غاز اهلی پرواز میکند

    Reply
    • دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ at ۱۱:۳۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      نه پروازی نمیکنه

  • چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ at ۲۱:۴۱
    Permalink

    سلام من غازام چند تا تخم گذاشتن ی ماهه خوابیدن روشون ولی جوجه نشده
    چند روز طول میکشه در بیان؟

    Reply
    • پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ at ۱۱:۰۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مدت زمان جوجه کشی غاز ۳۰ روز است.
      برای اطلاعات بیشتر در رابطه دما و رطوبت و مدت جوجه کشی به جدول زمانبندی پارامترهای جوجه کشی مراجعه کنید.

  • سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۰:۵۶
    Permalink

    با عرض سلام و خسته نباشید، من یه جفت قو غاز دارم که ماده حدودا یک سال و نیم سن دارد و قو غاز نر هم ۱۱ماهه هست و تقریبا ۱۵ روز هست با هم جفت‌گیری می‌کنند اما تخم نمی‌ذارن، میتونید راهنماییم کنید چکار باید بکنم تا تخم کنن، در ضمن گندم هم بهشون میدم.

    Reply
    • چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۱:۵۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      برای تخمگذاری عوامل مختلفی دخیل می باشند که مهمترین آن آب و هوا می باشد. در فصل زمستان بدلیل شوک سرمایی تخمگذاری ضعیف می باشد که باید در جیره نویسی لحاظ شود. مولتی ویتامین + عناصرکمیاب را با گندم جوشانده میکس نمایید و در هر کیلو دان یک قاشق غذاخوری اضافه کنید تا ۵ روز تکرار کنید.

  • سه شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ at ۲۰:۱۸
    Permalink

    سلام، وقتتون بخیر
    میخواستم بپرسم آیا راسته که میگن غازهای هم خون(خواهر و برادر)را نباید با هم جفت کرد؟؟؟
    و یه سوال دیگه ازتون داشتم، من یک قوغاز نر خاکستری دارم و اگر بخوام با یک غاز ماده خاکستری دورگه جفت بزنم به نظرتون جوجه هاش قوغاز متولد میشن یا غاز دورگه؟؟

    Reply
    • سه شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ at ۲۰:۳۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      بله درسته / از لحاظ ژنتیکی نباید هم خون باشند و برای تخمگذاری و نطفه داری مناسب نیستند.

  • پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ at ۱۳:۳۵
    Permalink

    سلام وقت بخیر ممنون از توضیحات مفیدتون . چهار تا جوجه غاز لیندا ده روزه بدستم رسیده چه غذاهایی میتونم بهشون بدم میکس حبوبات و سویا خوبه؟🙏

    Reply
    • پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ at ۱۵:۴۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      تا ۲۵ روزگی پلیت سوپر استارتر و بعد از این دوره استارتر و بعد از علوفه استفاده کنید.

  • پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ at ۲۲:۰۷
    Permalink

    سلام من دوتا از جوجه غازام تازه از دستگاه در اومده ولی بند نافشون کامل بسته نشده وقتی از تخم در اومدن باز بود بعدا بسته میشه یا باید کاری انجام بدم
    چیکار کنم؟؟ 😕

    Reply
    • چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ at ۰۹:۵۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      در بعضی مواقع چنین اتفاقی رخ می دهد و باید با بتادین ضدعفونی کنید تا باعث عفونت نشود و به مرور بسته می شود.

  • چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ at ۰۰:۳۴
    Permalink

    سلام وقت بخیر
    من سه تا غاز محلی شیش ماه و نیمه دارم که دوتا نر و یکی ماده هست میخواستم بدانم که کی تخم گذاری میکند و اولین باری که تخم گذاشت روی تخم ها می‌خوابه
    ومن به اونها گندم و برنج پخته و باقیمانده غذامون رو میدم چه غذایی بهتر است به آنهابدهم .
    ممنون از لطف شما .

    Reply
    • شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ at ۱۲:۲۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      ماکیان بخصوص غازها ۸ ماه به بالا به بلوغ جنسی می رسند و با توجه تغذیه مخصوص تخمگذار ، تخمگذاری شروع می کنند.
      گندم جوشانده + مولتی عناصر کمیاب برای ابتدای تخمگذاری مناسبه.

  • چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ at ۰۰:۴۴
    Permalink

    سلام وقت بخیر من یه تا غاز دارم در چه سنی تخم گذاری می کنند شیش ماه و نیمه هستند

    Reply
    • چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ at ۲۰:۰۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      با تغذیه خوب و محیط مناسب معمولا ۷ ماه به بالا تخمگذاری شروع می کنند.

  • چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ at ۰۲:۴۵
    Permalink

    سلام من غاز ماده بدون نر دارم آیا تخم گذاری میکنن

    Reply
    • چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ at ۱۵:۴۳
      Permalink

      سلام غاز ماده تخمگذاری میکنه ولی نطفه ندارد و مناسب دستگاه جوجه کشی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *