انواع نژاد های غاز

انواع نژاد غاز
4.2/5 - (87 امتیاز)

غاز ها یکی از پرطرفدارترین پرندگان آبزی اهلی در دنیا می‌باشند. آنها از نظر جثه بزرگتر از اردک هستند، اما از قوها کوچکترند. این پرندگان بیشتر برای گوشت و تخم هایشان پرورش داده می‌شوند. در دنیا نژادهای مختلف غاز وجود دارد که هر کدام از این گونه ها خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از انواع آنها در ایران وجود دارند و افراد اقدام به نگهداری از آنها می‌کنند. با افزایش محبوبیت و تقاضا در مورد گوشت. تخم این پرنده، افراد زیادی به پرورش و جوجه کشی غاز روی آورده‌اند. انواع نژاد غاز استاندارد شده‌ای که امروزه در ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط دنیا وجود دارد، اغلب از نژاد وحشی خاکستری بوجود آمده است.

معرفی انواع نژاد غاز

نژادهای اقتصادی که امروزه در اغلب پرورشگاه‌های مخصوص غاز در دنیا وجود دارند، دارای خصوصیات ظاهری و پرورشی خاصی هستند. در ادامه به بررسی و معرفی بهترین نژاد غاز ها مناسب برای پرورش و جوجه کشی می‌پردازیم.

غاز نژاد تولوز

غاز تولوز Toulouse

نوع فرانسوی و منسوب به شهر تولوز است و بیش از هر پرنده دیگر از نظر تولید گوشت مورد توجه قرار گرفته‌ است زیرا دارای جثه بزرگ بوده و اصلاح شده می‌باشد. وزن در غازهای نر بالغ در حدود ۷ – ۱۱ کیلوگرم و در غازهای ماده بالغ در حدود ۹ کیلوگرم می‌رسد. بدن حجیم، پهن پایین افتاده و جمع و جور و تقریباً کم پر است.

غاز امبدن Embden

این نژاد آلمانی است و ابتدا در شهر برمن Bermen آلمان پرورش داده می‌شد وبه همین نام نامیده شده است. ولی چون اولین بار از شهر آمدن آلمان به انگلستان برده شد، از این رو به نام نژاد آمدن معروف گردید. حیوان مذکور یکی از نژادهای محبوب غاز است که از نظر تولید گوشت قابل توجه است زیرا دارای جثه‌ای بزرگ است ولی بدن مانند تولوز پایین افتاده و جمع و جور نیست. پر و بال‌ها نارنجی سایه دار می‌باشد. رنگ منقار روشن‌تر از رنگ پاهاست و رنگ چشم‌ها آبی درخشان است.

نژاد غاز چینی Chines

نوع چینی از نظر وزن و جثه به پای دو نژاد تولوز و امبدن نمی‌رسد، ولی از نظر شکل ظاهر کاملاً از دو نوع دیگر متمایز است. بدن کاملاً مستقیم است و پاها و گردن نسبت به بدن تقریباً بلندتر می‌باشد. این پرنده یک برجستگی دکمه مانند در قاعده منقار دارد. از نظر رنگ دو نوع از این نژاد وجود دارد. یکی نوع قهوه‌ای و دیگری نوع سفید است.

گونه آفریقایی

غاز آفریقایی African

یکی از نژادهای سنگین وزن غاز است که استاندارد شده‌ است. این نوع پرنده برای اولین بار در سال ۱۸۷۴ معرفی گردید و در دو گونه قهوه‌ای (یا خاکستری) و سفید وجود دارد. این نژاد از نژاد چینی بوسیله بدن سنگین و گردن ستبر و کلفت خود متمایز می‌گردد. دارای بدنی عمیق، طویل بوده و جناغ کشیده می‌باشد و بدن را تقریباً مستقیم نگه می‌دارد. پرنده‌های بالغ این نژاد دارای برجستگی دکمه مانند و بزرگی در انتهای بالای منقار می‌باشند. رنگ این دگمه ممکن است در اثر سرما و یا هنگام عصبانیت و آزار تغییر کند.

نژاد غاز کانادائی Canada

نژادی بزرگ و زیبا با گردنی راست و بلند و سیاه و لکی سفید مانند کروات در زیر گلو است و به همین دلیل «غاز کروات» نیز نامیده می‌شود. این غاز از غازهای وحشی آمریکای شمالی سرچشمه می‌گیرد که وزن آن از ۵/۱ کیلو تا ۶ کیلوگرم متغیر است. به علت وحشی بودن بهتر است آن‌ها را در محیط‌های بسته نگهداری کرد و یا این که به موقع پرهای آن‌ها را قطع کرد. چنانچه مدت مدیدی نگهداری شود به خوبی اهلی و خانگی می‌شود.

غاز سواستوپول Sevastopol

غازی سفید با جثه متوسط است که به خاطر پرهای بلند فر دار معروف است و پرهای مذکور تمامی بدن پرنده را می‌پوشاند. وزن غاز نر آن در حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم و وزن غاز ماده آن در حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم است. منقار و ساق پا به رنگ نارنجی و چشم‌ها به رنگ آبی روشن است. منشأ این نژاد قاره اروپا و در امتداد رودخانه دانوب و در اطراف دریای سیاه می‌باشد.

غاز آمریکایی

غاز نژاد زرد آمریکایی American Buff

جزو نژادهای با اندازه متوسط بوده و برای اهداف تخمگذاری و پرورش غاز گوشتی، نگهداری می‌شود. غاز نر آن در حدود ۸ کیلوگرم و غاز ماده در حدود ۷ کیلوگرم وزن دارند. چشمان آن به رنگ فندقی تیره و رنگ منقار و ساق پا و پنجه‌ها نارنجی است. غاز آمریکایی حدود ۱۵ تا ۲۵ عدد تخم به رنگ سفید می‌گذارد و به خوبی کرچ می‌شود.

غاز زرد بریکون Brecon Buff

در سال ۱۹۳۰ میلادی در ایالت ولز انگلستان به وجود آمد و اولین نژاد از نژادهای زرد بود که استاندارد گردید. این نژاد جزو نژادهای متوسط غاز بوده و ساق پای آن صورتی رنگ است و پنجه پا و منقار و چشم به رنگ قهوه‌ای است.

 

نژاد غاز فرانکونیان Frankonian

نژادی کهن و آلمانی است که از بخش شمالی ایالت باواریا Bavaria آمده‌ است و نژادی کوچک است که وزن آن در حدود ۴ تا ۶ کیلوگرم است و روش نگهداری آن بسیار ساده و آسان است. معمولاً به دو گونه قهوه‌ای و آبی روشن دیده می‌شود و گونه آبی روشن آن اخیرا به وسیله موسسه استاندارد آلمان پذیرفته شده‌ است.

غاز لینی Leine

غاز لینی در نزدیکی اولدنبرگ Oldenburg آلمان به وجود آمده‌ است و از نژادهای سایز متوسط بوده که به خوبی چرا می‌کنند و می‌تواند در مسافت‌های طولانی به چرا بپردازد. اندامی عمودی و قائم دارد و ناحیه خلفی بدن را مستقیم نگه می‌دارد، معمولاً به دو رنگ سفید و خاکستری دیده می‌شود. وزن غاز نر در حدود ۷ کیلوگرم و وزن غاز ماده در حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم است. این نژاد توجه کافی به جوجه‌های خود مبذول می‌کند.

نژاد لیپی گانز

 

غاز لیپی گانز Lippeganse

غاز لیپی آلمانی و بسیار نادر است که اطلاعات چندانی در مورد آن موجود نیست. معمولاً به رنگ سفید است و منقار آن نوک تیز و صورتی رنگ است. معمولا این نوع از غاز ها جمعیت آن کم می باشد و بیشتر بصورت وحشی زیست می‌کنند.

غاز نرماندی Normandy

این نژاد متعلق به منطقه نرماندی فرانسه می‌باشد و از مشخصات ممیزه آن امکان تفکیک نر و ماده از روی رنگ می‌باشد، به طوری که حیوان نر همیشه سفید رنگ است، در حالی که غاز ماده به رنگ سفید و خاکستری است. رنگ چشم‌های این نژاد همیشه آبی است. غاز نر در حدود ۵/۴ تا ۵/۵ کیلوگرم و غاز ماده در حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن دارد.

غاز سفید نروژی Norwegian White

پرنده نروژی به منظور تامین گوشت مناسب به وجود آمده‌ است. این پرنده نر در حدود ۹ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که وزن غاز ماده در حدود ۸ کیلوگرم است. متأسفانه این نژاد امروزه در نروژ بسیار کمیاب شده‌ است. نژادی مقاوم، دلیر و خودکفاست. غاز ماده مادر خوبی برای جوجه‌های خود می‌باشد و قادر است که سالیانه در حدود ۱۰۰ عدد تخم بگذارد، البته به شرطی که مجبور نباشد بر روی تخم‌ها بخوابد.

غاز نژاد مهاجر Pilgrim

این نژاد را نیز می‌توان از روی رنگ تعیین جنسیت کرد، به طوری که غازهای نر همگی به رنگ سفید و با چشم‌های آبی می‌باشند، اما غاز ماده به رنگ خاکستری با لکه سفید بر روی سر و چشم قهوه‌ای می‌باشند. منقار و پاها در هر دو جنس نارنجی است. جوجه یک روزه نر، زرد یا نقره‌ای با منقاری روشن است، در حالی که جوجه یک روزه ماده خاکستری سبز فام با منقاری تیره‌ است.

سوالات متداول
  • چند نوع نژاد غاز اهلی وجود دارد؟
    بر اساس تحقیقات در پایگاه داده منابع ژنتیکی حیوانات آن، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) 96 نژاد یا گروه ژنتیکی غازها را شناسایی کرده است، اگرچه احتمالاً تعداد بیشتری از غازها وجود دارد.
  • معمول ترین نژاد غاز برای پرورش و نگهداری کدام است؟
    غاز نژاد چینی یکی از واریته های آن قوغاز چینی که بدلیل مقاومت بالای بدن و سازگار با آب و هوای ایران یکی از غازهای مورد استقبال پرورش دهندگان می‌باشد. این پرنده نسبت به دیگر نژاد ها ضریب تبدیل خوبی دارد و وزن گیری مطلوبی دارد. همچنین نژاد غاز پشت خاکستری سفید که بعنوان غاز بومی ایران شناخته می‌شود، که این غاز در سال بین 30 – 40 عدد تخمگذاری دارند.
  • چرا غاز های سواستوپول گران قیمت هستند؟
    غاز سواستوپول بعنوان پرنده نمایشی پرورش داده می‌شود. سایز این غاز متوسط بوده و پرهای فرفری و بلند ظاهر این پرنده را جذاب و دیدنی می‌کند. غاز سواستوپول بدلیل نگاه خاص و ظاهر منحصر به فرد در بین دیگر غازها از ارزش بالایی برخوردار بوده و در نمایشگاه ها محبوبیت خاصی دارد.
  • کدام نژاد برای پرورش گوشتی مناسب است؟
    غاز نژاد امبدن که خواستگاه آن کشور آلمان بوده و برای مناطق سرد و معتدل مناسب می‌باشد. این نژاد برای تولید گوشت بسیار مناسب اشت و غاز نر امبدن تا 12 کیلوگرم و غاز ماده امبدن تا 10 کیلو گوشت می‌دهند.
نظرات کاربران
  • پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ at ۱۴:۲۹
    Permalink

    در مورد غاز نژاد بومی ایران ..با تخم گذاری ۱۲ عدد …مطالبی بنویسید …ودر مورد غاز ازبک و هندی هم بنویسید آیا صنعتی هستن

    Reply
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *