جوجه کشی بوقلمون

جوجه کشی بوقلمون
4.6/5 - (22 امتیاز)

یکی از مهمترین اصولی که باید به هنگام جوجه کشی از تخم های بوقلمون به آن دقت کنید، شیوه نگهداری و حمل و نقل تخم های نطفه دار می‌باشد. اگر این کار را به درستی انجام دهید، می‌توانید درصد هچ بالایی داشته باشید. فراموش نکنید که موارد گفته شده در روند جوجه در آوری تمام پرندگان تاثیر گذار است. جوجه کشی از بوقلمون با تخم نطفه دار مناسب شروع می‌شود و از آنجایی که بوقلمون ها سنگین وزن هستند میزان جفت گیری ناموفق در آنها زیاد است. همین موضوع باعث زیاد شدن تخم های بی نطفه خواهد شد، به همین دلیل در برخی نژاد های سنگین بوقلمون از عمل تلقیح مصنوعی استفاده می‌کنند.

شرایط جوجه کشی بوقلمون

طول مدت جوجه درآوری از تخم های بوقلمون ۲۸ روز می‌باشد. دقت داشته باشید که برای اینکه بتوانید دوره جوجه آوری را به خوبی و با موفقیت تمام کنید، باید حرارت و دمای مورد نیاز رشد جوجه ها را فراهم کنید. تخم های نطفه دار بوقلمون برای تبدیل شدن به جوجه در داخل دستگاه جوجه کشی نیاز به دمای ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی گراد دارند. اگر دما به درستی تنظیم نشود عوارض سنگین و جبران ناپذیری در نحوه‌ی انجام جوجه آوری و پرورش بوقلمون خواهد داشت.

همچنین رطوبت نیز باید بر اساس داده های صحیح تنظیم گردد. برای جوجه کشی بوقلمون باید رطوبتی ۶۰ درصدی در دوره ستر و ۷۰ درصدی در دوره هچر یا ۳ روز پایانی داشته باشید. البته تهویه و گردش هوای یکسان نیز از اهمیت بالایی برخوردارند که حتما باید آنها به درستی صورت گیرند. فراموش نکنید که اگر نتوانید رطوبت مورد نیاز را ایجاد کنید، احتمال چسبیدن جنین به پوسته و تلف شدن آن در اثر کاهش رطوبت می‌باشد. همچنین نبود هوای تازه و اکسیژن لازم نیز می‌تواند سبب بروز آسیب های جبران ناپذیر به جنین و جوجه و یا در شرایط بدتر موجب مرگ آنها می‌شود.

لازم به ذکر است که ضدعفونی و تمیز کردن دستگاه و محیط جوجه کشی نیز می‌تواند از کاهش درصد جوجه درآوری جلوگیری کند. بهتر است قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار بوقلمون درون دستگاه، آنها را به خوبی پاک و ضدعفونی کنید. همچنین بعد از هربار جوجه کشی، باید کابین دستگاه را با محلول ضدعفونی کننده، از انواع باکتری ها و آلودگی ها پاک کنید.

تکثیر بوقلمون

جوجه آوری مصنوعی

هنگامی که از ماشین جوجه کشی برای این کار استفاده می‌کنید، بهتر است تمامی تخم های نطفه دار را درون آن قرار دهید. باز و بسته کردن مدام درب دستگاه، برای قرار دادن تخم های جدید به هیچ وجه مناسب نیست. زیرا با این کار شرایط ایده آلی که درون کابین برای رشد جنین فراهم شده، از بین می‌رود و امکان وارد شدن شوک دمایی به تخم ها وجود دارد.

یکی دیگر از نکاتی که بهتر است به آن توجه کنید، کندلینگ تخم ها، قبل از قرار دادن آنها درون دستگاه می‌باشد. با این کار می‌توانید تخم هایی که فاسد بوده و یا فاقد نطفه می‌باشند را از بقیه جدا کرده و از انتشار گازهای آلوده در داخل دستگاه جلوگیری کنید. همچنین برای اینکه سلامت جوجه های تازه هچ شده حفظ شود، باید تا بیرون آمدن تمام جوجه ها از تخم، صبر کرده و پس آن درب دستگاه را برای خارج کردن آنها باز کنید.

جوجه کشی طبیعی بوقلمون

جوجه کشی طبیعی در روستاها و در مقیاس کوچک رایج است و به نوعی می توان گفت که بازدهی اقتصادی ندارد، در این روش مهم ترین مسئله حفاظت از بوقلمون ها در برابر حیوانات مهاجم است. معمولا هر بوقلمون می‌تواند از حدود ۱۵ الی ۲۰ جوجه مراقبت کند. باید توجه داشته باشید که بوقلمون های مادر واکسینه شده باشند و از هرگونه بیماری در امان باشند تا مشکلات آنها به جوجه بوقلمون منتقل نشود. برای پیشگیری از این مسئله می توانید از پاشیدن فلورید سدیم استفاده کنید.

تغذیه

تغذیه و یک رژیم غذایی کامل می‌تواند نقش مهمی در فرایند جوجه کشی ایفا کند، و باید توجه داشته باشید که تمام مواد معدنی مورد نیاز در جیره‌ی غذایی موجود باشد. به هیچ عنوان از اهمیت تغذیه و جیره غذایی مناسب و مقوی برای گله مولد غافل نشوید. کیفیت دان مصرفی، تاثیر مستقیم در کیفیت جوجه کشی بوقلمون دارد. بنابراین سعی کنید تا از دان و مواد خوراکی مناسبی استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی بوقلمون

دستگاه جوجه کشی بوقلمون

برای جوجه کشی موفق و سودآور خرید یک دستگاه مناسب و دقیق نکته ای بسیار مهم است. همه چیز در جوجه درآوری به طور خلاصه فراهم کردن دما و رطوبت مناسب است و یک دستگاه اتوماتیک و دقیق می‌تواند بهترین شرایط را برای این منظور فراهم سازد. دستگاه های هوشمند نظارت و مدیریت بر فرایند جوجه درآوری را سهولت بخشیده و میزان خطا را کاهش می‌دهند.

برای مشاوره خرید ماشین جوجه کشی و تجهیزات مناسب می توانید با کارشناسان دی کیو شاپ تماس حاصل کرده و از خدمات مشاوره رایگان بهره مند شوید، همچنین می‌توانید خرید خود را با مراجعه به بخش فروشگاه وبسایت انجام دهید و سفارش خود را در سراسر کشور درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول
  • جوجه بوقلمون چند روزه در میاد ؟‌
    مدت زمان خروج جوجه بوقلمون ار تخم بین 28 تا 30 روز است.
نظرات کاربران
  • سه شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۲:۱۲
    Permalink

    سلام من جوجه کشی بوقلون شروع کردم ولی هیچ کاریو بلد نیستم لطفن بهم توضیح بدین

    Reply
    • پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ at ۰۹:۱۸
      Permalink

      سلام
      در بخش مطالب علمی توضیح داده . بهمراه دستگاه جوجه کشی کتاب راهنما تقدیم می شود که در رابطه با جوجه کشی بوقلمون و سایر پرندگان بصورت جامع اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *