تخم نطفه دار

تخم نطفه دار
4.1/5 - (55 امتیاز)

برای موفقیت در جوجه کشی پارامترهای مختلفی را باید رعایت نمود و اولین سوالی که پیش می آید این است که تخم نطفه دار مطمئن را از کجا تهیه کنیم؟ در این مطلب به برخی از بازارهای روز و هفتگی شهرستان های مختلف کشور اشاره می کنیم و مواردی که باید در تهیه تخم به آن توجه کنید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ویژگی تخم نطفه دار مناسب جوجه کشی

۱) نطفه داری :

تخم مرغ نطفه دار شامل تخم مرغی می شود که اسپرم و تخم در ناحیه شیپور با هم ترکیب شده باشند.
این مورد در نژادهای سبک مثل لگهورن حدود ۹۰% و در نژادهای سنگین حدود ۸۰% است.

عوامل موثربر نطفه داری :‌

  • تغذیه
  • شرایط آب و هوایی
  • تاثیر نور
  • سن
  • نژاد
  • روش های جفتگیری
  • ضخامت پوسته
  • و …

مرغها وخروسهای مولد

توجه در انتخاب مرغها وخروسهای مولد حائز اهمیت می باشد. باید از خروسهای جوان استفاده کرد تا به اندازه کافی فعال باشند و به اندازه کافی اسپرم تولید کنند ،جهت استراحت کافی خروسها باید از آنها به طور متناوب استفاده نمود زیرا قدرت باروری خروسها از سال دوم به بعد کاهش می یابد.

در نژادهای سبک به ازای هر ۱۵ مرغ یک خروس ، در نژادهای سنگین به ازای هر ۸ تا۱۰مرغ یک خروس و در نژادهای دو منظوره به ازای هر ۱۲ مرغ یک خروس به کار می رود.

تغذیه گله

کمبود برخی ویتامینها به خصوص A و E و پروتئین جیره باعث کاهش نطفه داری می شود.

شرایط آب وهوایی

از عوامل موثر در تولید اسپرم می باشد. در هوای سرد به علت یخ زدن تاج خروس میزان تولید اسپرم کاهش می یابد، از این روبرای جلوگیری از این مشکل تاج خروس را قطع می کنند. هوای گرم نیز منجربه کاهش تولید اسپرم می شود، همچنین در هوای بسیار گرم جمع آوری تخم مرغ جهت جوجه کشی صورت نمی پذیرد.

تاثیر نور در تخم نطفه دار مناسب

نور کافی در سالنهای پرورش ازجمله عوامل موثر بر نطفه داری می باشد. نور با تاثیر بر ترشح هورمونهای هپوفیز موجب رشد بیضه ها و افزایش تولید اسپرم می شود.

تولید تخم مرغ 

با افزایش میزان تخمگذاری ، درصد نطفه داری در تخم نطفه دار نیز افزایش می یابد.

سن مرغ 

در اوایل تخمگذاری، اندازه تخم مرغها کوچک و میزان نطفه داری پایین است و در طول دوره تخمگذاری با افزایش وزن تخم مرغ درصد نطفه داری نیز افزایش می یابد. در مرغهای جوان درصد نطفه داری پایین است و با افزایش سن نیز درصد نطفه داری کاهش می یابد.

نژاد 

نطفه داری در نژادهای گوناگون متفاوت می باشد. معمولا در نژادهای سنگین به دلیل تمایل کمتر برای جفتگیری میزان باروری کمتر از نژادهای سبک است.

روش های جفتگیری 

خویش جفتی اثر منفی بر میزان نطفه داری دارد. در نتیجه با افزایش همخونی نطفه داری کاهش می یابد وآمیخته گیری منجر به افزایش میزان نطفه داری می شود. میزان نطفه داری در جفتگیری گله ای بیش ازسایر روشها از جمله جفتگیری لانه ای و تجربی است.

شکل ظاهری تخم نطفه دار مناسب جهت جوجه کشی

از جمله عوامل موثر در جوجه کشی می باشد. از این رو رعایت نکات زیر در این زمینه ضروری است:

– اندازه :

تخم مرغهای جوجه کشی باید اندازه متناسب داشته باشند یعنی در حقیقت نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشند.

– وزن :

وزن تخم مناسب جهت جوجه کشی  ۶۰-۵۰ گرم می باشد که در نژادهای سنگین بیشتر است.

– اختلالات شکل ظاهری :

از به کار بردن تخم مرغهای با ظاهرغیرطبیعی (کشیده ـ گرد ـ موج دار) باید اجتناب گردد. این امر در زمینه اصلاح نژاد برای جلوگیری از به وجود آمدن تخم مرغهای غیر طبیعی از جوجه های حاصله موثر می باشد.

دستگاه جوجه کشی دی کیو شاپ

– ضخامت پوسته :

تخم مرغهای دارای پوسته بسیار ضخیم و نازک مناسب جوجه کشی نیستند. نازک بودن پوسته منجر به تبخیر آب بیشتر و کاهش درصد جوجه در آوری می شود، از طرفی در این حالت کلسیم کافی برای رشد جنین تامین نمی گردد. ضخیم بودن پوسته سبب بوجود آمدن مشکل در زمان خروج جوجه از تخم می شود.

– اختلالات تخم مرغ :

تخم مرغهایی که سفیده غلیظ تری دارند و یا زرده آنها رنگی تر می باشد به علت همراه داشتن میزان مواد غذایی بیشتر جهت رشد و نمو جنین درصد جوجه درآوری بیشتر دارند.

۳) ذخیره سازی تخم مرغهای قابل جوجه کشی :

تخم مرغها پس ازجمع آوری بلا فاصله در ماشین جوجه کشی قرار نمی گیرند بلکه مدتی نگهداری می شوند و یکباره به دستگاه جوجه کشی منتقل می شوند.
از جمله عوامل موثر بر نگهداری تخم مرغ موارد زیر می باشد:

نگهداری تخم نطفه دار

دمای مناسب محل نگهداری تخم مرغ حدود ۱۵- ۱۰ درجه می باشد و در این دما امکان نگهداری تخم مرغ برای یک هفته فراهم است. به دنبال افزایش زمان نگهداری دمای محیط را باید اندکی کاهش داد. البته افزایش مدت زمان نگهداری منجر به کاهش جوجه درآوری می شود. شایان ذکر است اگر دمای محیط بیش از ۲۱ درجه سانتی گراد باشد رشد جنین آغاز شده و به علت عدم مناسب بودن شرایط رشد پس از مدتی متوقف می گردد و جنین از بین می رود.

نقش رطوبت در شکل گیری تخم نطفه دار مناسب

رطوبت نسبی در اتاقهای نگهداری تخم مناسب جهت جوجه کشی حدود ۸۰-۷۵% می باشد. کاهش میزان رطوبت منجر به تبخیر آب داخل تخم مرغ و در نتیجه کاهش میزان جوجه در آوری می شود.

 وضعیت قرار گرفتن تخم مرغها

  تخم نطفه دار مناسب جهت جوجه کشی در محل نگهداری به صورتی قرار می گیرد که قسمت پهن تخم آنها رو به بالا باشد. البته طی زمان نگهداری باید تخم مرغها را روزی چند بار چرخاند ، زیرا عدم توجه به این موضوع منجر به چسبیدن جنین به پوسته و کاهش جوجه در آوری می باشد.

 حمل و نقل تخم مرغهای جوجه کشی

عمل نقل و انتقال تخم مرغها باید با احتیاط کامل صورت گیرد. عدم توجه به این موضوع و وجود تکانهای شدید ضمن حمل و نقل ممکن است منجر به پاره شدن کیسه های هوایی و یا ایجاد تغییراتی در داخل تخم مرغ و به دنبال آن کاهش جوجه در آوری شود. از این رو باید با قرار دادن قسمت پهن تخم مرغ به طرف بالا باید در بسته بندیهای مناسب حمل شوند.

فروش تخم نطفه دار در شهرستان ها

چهارشنبه در گرگان

  • شنبه بازار: آزاد شهر، سیمین شهر
  • یکشنبه بازار: انبار الوم، کردکوی، کلاله، فاضل آباد (ایمرملاساری)
  • یکشنبه بازار: هفتگی روستای قرنجیک قربان آخوند
  • دوشنبه بازار: بندرترکمن، قرق، (یلمه سالیان، کرد)
  • سه شبنه بازار: بندرگز، مینودشت، رامیان، (عطاآباد، بی بی شیروان، بهلکه)
  • سه شنبه بازار: خوجه نفس
  • چهارشنبه بازار: گرکان، کمیشان، (چن سبلی)
  • پنج شبنه بازار: آق قلا، (سرحنکلاته)
  • جمعه بازار: گنبد کاووس، بازارمرزی ایلچه برون کالیکش، کری مرزن کلاته

بازارهایی که نشانی آن داخل پرانتز معرفی شده، بازارهای روستایی می باشند
قابل ذکر است، بازارهای هفتگی در شهرهایی مانند بندرترکمن و آق‌قلا دارای سابقه بیشتری هستند .

انتخاب تخم نطفه دار مناسب

انتخاب تخم نطفه دار از اهمیت بسزایی برخوردار است، اگر نطفه داری بالا نباشد بیشتر تخم مرغ هایی که در ماشین جوجه کشی گذاشته می شوند به جوجه تبدیل نخواهند شد و بایستی دور ریخته شوند . خروس مورد استفاده باید فعال و به اندازه کافی اسپرم تولید کند. خروس ها باید بطور متناوب مورد استفاده قرار بگیرند تا استراحت کافی داشته باشند. باید اغلب از خروس های جوان استفاده شود.

( از ۷ تا ۸ ماهگی به بعد قادر به تولید اسپرم هستند) خروس های با سن بالاتر از ۲ سال مناسب جوجه کشی نمی باشند و باید نسبت به جایگزین کردن آنها با خروس های جوان و سالم اقدام نمود. البته از خروس هایی که ارزش ژنتیکی خوبی دارند بیشتر استفاده می شود. برای بدست آوردن نطفه داری بالا باید نسبت بین مرغ و خروس مناسب باشد. معمولا به ازای هر ۱۰ مرغ یک خروس کافی خواهد بود. وضع تغذیه گله نیز در نطفه داری تاثیر زیاد دارد. کمبود بعضی از ویتامین ها بخصوص (A) و (E) و نیز کمبود پروتئین جیره باعث کاهش نطفه داری می گردد. وضع و شرایط آب و هوا در تولید اسپرم دخالت دارد.

عوامل مهم در کیفیت تخم نطفه دار

در هوای گرم و یا سرد تولید اسپرم کاهش پیدا می کند و در هوای سرد که گاهی باعث یخ زدن تاج و در نتیجه کاهش اسپرم می گردد. همچنین در هوای بسیار گرم جمع آوری تخم نطفه دار جهت جوجه کشی انجام نمی شود. تولید تخم مرغ و نیز سن مرغ رابطه ای مستقیم در میزان نطفه داری دارد.

هر اندازه میزان تخمگذاری زیادتر باشد درصد نطفه داری نیز بیشتر می شود. زیرا در مرغان تخمگذار خوب تمام اعمال فیزیولوژیکی بخوبی انجام می گیرد و لذا تمایلات جنسی در این گونه مرغ ها بالاست. در اوایل تخمگذاری که اندازه تخم مرغ کوچک است ، درصد نطفه داری پایین می باشد ولی به تدریج با افزایش وزن تخم مرغ و تغذیه مناسب ، درصد نطفه داری افزایش می یابد.

در مرغ های خیلی مسن و خیلی جوان درصد نطفه داری کم است و هرچه درصد هم خونی افزایش یابد درصد نطفه داری کم است. خویش جفتی و یا جفتگیری نزدیک خویشاوندی دارای اثر منفی در نطفه دارد و هر چه درجه هم خونی افزایش یابد درصد نطفه داری کم است و یا در جوجه های هچ شده مشکلات ژنتیکی شاهد خواهیم بود. آمیخته گری سبب افزایش درصد نطفه داری می گردد و جوجه های تولیدی نسل بعد سرحال تر و دارای درصد نطفه بالا می باشند.

خرید تخم نطفه دار

برای تهیه و خرید انواع تخم های نطفه دار در شهر ارومیه و اطراف می توانید به بازارروز ارومیه مراجعه نمایید.

شنبه‌ها باند سمت خیابان پارک باقرالعلوم و یکشنبه‌ها بلوار شهید کمال قاسمی باند کندرو میزبان فروشندگان و خریداران انواع تخم و پرندگان بومی نیز می باشد.

دوشنبه‌ها نیز فروشندگان تخم و پرندگان در خیابان شهید حضرت‌پور بساط خود را پهن می‌کنند و سه‌شنبه‌ها در خیابان ولایت، چهارشنبه‌ها در خیابان علامه مجلسی، پنجشنبه‌ها در خیابان آرامگاه و جمعه‌ها در بلوار ساوالان اقدام به فروش کالاهای خودمی‌کنند. و علاقمندان به خرید ماهیتاج خود بخصوص خرید تخم نطفه دار مطمئن می توانند به این بازارها مراجعه نمایند.

خرید تخم نطفه دار

تخم نطفه دار مطمئن

تخم نطفه دار مطمئن با تغذیه طبیعی از انواع علوفه و دیگر مواد مغذی که بصورت جیره نویسی شده با بالانس خاص برای هر مرحله به طیور خانگی و مزرعه از جمله پرورش اردک ، پرورش غاز ، پرورش مرغ بومی ، پرورش بلدرچین ، پرورش قرقاول و … تجویز می شود و بعد از تغذیه خوب مراحل تخمگذاری با درصد نرینگی مناسب شروع می شود و تخم مطمئن برای جوجه کشی جمع آوری می شود و برای مشتریان به تمام نقاط کشور و بعضا خارج کشور ارسال می شود.

خرید و فروش انواع پرندگان وحشی و بومی در  شنبه بازارهای گیلان شامل اسالم، انزلی، لنگرود و ماسال است. ” شنبه بازاراسالم”  مثل تمام بازارهای محلی و هفتگی رنگ تازگی و هیجان را به مسافران و گردشگران منطقه تقدیم می کند، این بازاردر جوار رودخانه ناورود تشکیل می شود. که خریداران برای تهیه تخم نطفه دار مطمئن به این بازارهم مراجعه نمایند.

 ” انزلی ” در ۳۶ کیلومتری رشت دارای بازارهفتگی فعال و پر محصولی از خرید تخمه مرغ نطفه دار است که خریداران می توانند اجناس اروپایی، چینی، ژاپنی، محصولات آسیای مرکزی و قفقاز را در روزهای هفته که از سرتاسر خط ساحلی به بازارشنبه برده می شوند، تهیه کنند. همچنین دربازار انزلی هم می توان تخم مرغ نطفه دار مطمئن را تهیه نمود.

بازارچه های لنگرود

” لنگرود ” در فاصله ۱۴ کیلومتری لاهیجان با تولید قابل توجه برنج، چای و صید ماهی و خرید و فروش انواع اقسام پرندگان و تخمه مرغ نطفه دار را در بازارهای هفتگی که با حضور مردم پررونق ساخته است.

وبازار مال فروشان لنگرود در دو روز شنبه و چهار شنبه رقم بزرگ معامله بر روی دام و طیور را دارند، دربازار لنگرود صماسال ” در ۲۱ کیلومتری جنوب رضوانشهر از بازارهای پررونق که تنوع کالا در آن زیاد است به ویژه فرآورده های دامی از جمله پنیر، کره، ترشی های محلی و طیور بومی به فروش می رسد.

بازارهای محلی روز یکشنبه استان که در چوبر، خمام، رودسر، صومعه سرا، کوچصفهان و گشت روخان برگزار می شود، گردشگران و بازدید کنندگان زیادی را از اقصی نقاط کشور بسوی خود فرا می خوانند. در این بازار تخم نطفه دار مطمئن از روستاها به شهر منتقل می شوند و خریداران دستگاه جوجه کشی در این مناطق می توانند با مراجعه به این بازار ها اقدام به خرید مطمئن نمایند.

تخم نطفه دار مطمئن

قیمت تخم نطفه دار در مازندران

معمولا از مازندران به تمام نقاط کشور و خارج از کشور ارسال می شود. بازار داد و ستد تخم نطفه دار و پرندگان در مازندران مرسوم می باشد و اکثرا از طیور بومی و زیاد کردن مولد بوسیله جوجه درآوری در دستگاه جوجه کشی خانگی و مزرعه ارزان قیمت که دی کیو شاپ به کمک بسیج سازندگی در روستاها به اهالی مناطق مختلف تقدیم می نماید و با آموزش خدمات پس از فروش دستگاه جوجه کشی دی کیو شاپ لذت واقعی جوجه کشی را حس می کنند.

بازار روز نوشهر

بازار روز نوشهر:  که شرایط خاص بنایی آن و همچنین بازارماهی فروشان و نحوه فروش ماهی به سبک چوب زدن که در این بازار انجام می‌شود بسیار دیدنی است، این شرایط دربازار شهسوار هم انجام می شود.

  • شنبه بازاردر خرم‌آباد (تنکابن)
  • سه شنبه بازارخرم آباد (تنکابن) تا ساعت ۱۴
  • دوشنبه بازارتنکابن (مقابل بازار ماهی)
  • چهارشنبه بازارسلیمان آباد،(۱۵ کیلومتری تنکابن)
  • یکشنبه بازارسلمان شهر (متل قو)
  • سه شنبه بازار نوشهر
  • چهارشنبه بازار نشتارود
  • جمعه بازار جویبار تا ساعت ۱۸ غروب
  • پنج شنبه بازار بهنمیر
  • چهارشنبه بازار قائم شهر تا ساعت ۲۰ شب
  • پنچ شنبه بازار هفتگی معروف شهر گلوگاه (گلیا) بندپی شرقی در حاشیه رودخانه سجارود روستای کوهپایه سرا از ۶ صبح تا ۱۴ بازار برقرار می باشد.
  • یکشنبه بازاردر شهر کیاکلا(سیمرغ) از توابع قائم‌شهر
  • جمعه بازارشهر امیرکلا از توابع بابل
  • سه‌شنبه بازارآمل

بازارهای سنتی پنجشنبه بازارو جمعه بازارجویبار نسبت به بازارهای شهرهای دیگر از قدمت و سابقه بیشتری
برخوردارند که از این بازارها افراد خاصی تخم انواع پرندگان و جوجه را به مناطق مختلف کشور ارسال می کنند.

تخم نطفه دار مطمئن را از کجا تهیه کنیم؟

بازارهای سنتی محلی هفتگی استان گلستان

برای تهیه دراستان گلستان علاقمندان و دارندگان دستگاه جوجه کشی می توانند به بازارهای زیر مراجعه نمایند.

تخم نطفه دار مطمئن قابل جوجه کشی

بازار دائمی و قدیمی گرگان به بازار «نعلبندان» معروف است و در داخل بافت قدیمی شهر گرگان قرار دارد.

ضمنا دی کیو شاپ بدنبال جمع آوری بازارهای روز شهرستان های مختلف کشور می باشد که در آن عرضه انواع تخم و پرندگان از قبیل مرغ ، غاز، بوقلمون، اردک، بلدرچین، مرغ مروارید و … می شود را دارد. از شما کاربران محترم درخواست می شود در قسمت نظرات بازار روز و هفتگی محله و شهر خود را به ما معرفی نمایید.

سوالات متداول
  • عوامل موثربر نطفه داری چیست ؟
    عوامل بسیار در نطفه داری تاثیر دارند که مهم ترین آنها تغذیه گله ، شرایط آب و هوایی ، نور ، سن ، نژاد و ضخامت پوسته می باشد.
نظرات کاربران
  • دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ at ۱۱:۱۶
    Permalink

    سلام من دستگاه جوجه کشی دارم ودنبال تخم مرغ مرغ های گوشتی هستم از کجا میتونم تحیه کنم

    Reply
    • پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ at ۱۸:۰۳
      Permalink

      سلام
      برای تهیه انواع تخم نطفه دار و جوجه با ۰۹۱۱۱۱۳۹۴۷۸در ارتباط باشید

      دی کیو شاپ

  • پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ at ۱۶:۰۲
    Permalink

    سلام میشه داخل دستگاه جوجه کشی در حال کار به علت تکمیل نشدن دوباره تخم جدید اضافه کرد

    Reply
    • پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ at ۱۷:۳۰
      Permalink

      سلام
      بدلیل اختلال در ۳ روز آخر و هچ شدن تخم ها و آلودگی نمی شود.

      دی کیو شاپ

  • پنجشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ at ۱۸:۰۱
    Permalink

    باسلام
    من نیازنندراهنمایی جهت خریدمطمئن تخم نطفه دارکاسکو واتواع تخم مرغ هستم

    Reply
    • شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ at ۱۰:۳۰
      Permalink

      سلام
      تخم نطفه دار کاسکو خیلی کم در بازار برای فروش وجود دارد. اکثر افراد جوجه می فروشند.

  • پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ at ۰۰:۳۸
    Permalink

    خسته نباشید یه مکان یا سایت مطمئن برا خرید تخم کاسکو لطفا راهنمایی کنید ؟

    Reply
    • شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ at ۱۱:۱۳
      Permalink

      سلام
      متاسفانه سایت مطمئنی برای معرفی نداریم. ضمنا تخم نطفه دار پرنده های تزئینی با ارزش را بندرت برای فروش می گذارند ، بیشتر جوجه برای فروش دارند.

  • یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ at ۲۰:۱۱
    Permalink

    سلام. تخم نطفه دار کوطی کاکائو هم دارید شما؟
    ممنون

    Reply
    • دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۱:۴۸
      Permalink

      سلام
      تخم نطفه داری برای فروش نداریم

  • یکشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ at ۰۷:۱۰
    Permalink

    سلام تخم مرغ عروس میخوام.تو گیلان جایی هست ک مستقیم برم از اونجا تهیه کنم؟

    Reply
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *