هدهد (Eurasian hoopoe)

دستگاه جوجه کشی هدهد
4.3/5 - (51 امتیاز)

این پرنده نام های مختلفی دارد. هدهد و شانه به سر دو نام رایج آن هستند که شانه به سر به دلیل کاکل شانه مانند روی سرش می‌باشد. البته به این پرنده پوپک و مرغ سلیمان نیز می‌گویند. محل زندگی هدهد در کشور های آسیایی، اروپا، آفریقای جنوبی و شمالی و ماداگاسکار است. دو ویژگی مهم که باید محل زندگی آنها داشته باشد این است که زمینی که در آن زندگی می‌کنند باید دارای پوششی گیاهی باشد که بتوانند میان آنها حشرات و غذا پیدا کنند و همچنین شکافی در اجسام عمودی نظیر درخت، صخره یا دیوار وجود داشته باشد تا بتوانند در آن لانه بسازند. اما در این بخش علاوه بر معرفی هدهد می‌خواهیم به معرفی دستگاه جوجه کشی هدهد نیز بپردازیم، با ما همراه باشید.

مشخصات شانه به سر

اندازه‌ی هر هدهد ۲۵ تا ۲۹ سانتی متر و طول بال ها ۴۴ تا ۴۸ سانتی متر می‌باشد. پرواز نامنظم هدهد ها بسیار بی نظیر و دیدنی است. کاکل روی سر آنها بیشتر مواقع بسته بوده و فقط در مواقعی که احساس خطر کنند آن را باز می‌کنند. رنگ سر و بدن این پرنده قهوه ای مایع به صورتی کم رنگ و دم و بال ها راه راهی سیاه و سفید می‌باشد. همچنین دارای کاکلی بلند به همراه نوک سیاه و منقاری دراز و خمیده هستند. شانه به سر برای بیرون آوردن کرم ها و حشرات در سوراخ ها از منقار خمیده خود استفاده می‌کند.

هدهد ماده به هنگام پرورش جوجه هایش از انتهای بدنش مقداری ترشحات بدبو خارج می‌کند. این بودی بد سبب می‌شود تا شکارچیان نتوانند به تخم ها و لانه نزدیک شوند. البته ماده که ترشح می‌شود دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و با خارج شدن جوجه ها از تخم این بوی بد نیز از بین می‌رود.

مرغ سلیمان

تغذیه هدهد

هدهد ها بیشتر حشرات تغذیه می‌کنند. به همین دلیل در مناطقی که پوشش گیاهی زیادی ندارند، زندگی می‌کنند تا به راحتی غذای خود را پیدا کنند. اگر اقدام به نگهداری از جوجه های هدهد کرده اید، برای تامین غذا می‌توانید از دانه های پارس یا استارتر، سویا و گوشت چرخ کرده استفاده کنید. برای تهیه غذای شانه به سر می‌توانید موارد گفته شده را به مقدار مساوی با یکدیگر مخلوط کنید. حتی از کاهو، فلفل سیاه و حبه سیر رنده شده نیز می‌توانید در مخلوط خوراک پرنده استفاده کنید. توجه داشته باشید که غذای به دست آمده را چندین بار مخلوط و چرخ کنید.

جفتگیری هدهد

زمان جفتگیری و تولید مثل هدهد، فصل بهار است. یکی از خصوصیات این پرندگان، تک همسری آنها می‌باشد. آنها در فصل جفت گیری و تولید مثل تنها یک همسر اختیار می‌کنند. جفت گیری هدهد و جلب توجه جنس مخالف بسیار جالب و زیبا است. در هنگام جفتگیری، آنها شروع به نشان دادن عشق خود به یکدیگر می‌کنند. در این بین به یکدیگر غذا نیز می‌دهند، البته نر های بیشتر این کار را انجام می‌دهند. سپس بعد از خوردن غذا به روی درختان و یا روی زمین، شروع به جفتگیری می‌کنند. تعداد تخمی که پرنده ماده می‌گذارد، ۵ تا ۹ عدد است. البته احتمال اینکه این تعداد تا ۱۲ عدد نیز افزایش داشته باشند، وجود دارد. وزن تخم نطفه دار هدهد حدود ۴.۵ گرم می‌باشد.

جوجه کشی هدهد

دقت داشته باشید که برای جوجه آوری از تخم های نطفه دار این پرنده بهتر است از دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده کنید. معمولا کار با دستگاه های خانگی راحت تر بوده و راندمان جوجه درآوری بالاتری نیز دارند. همچنین تخم پرندگان زینتی، قیمت بالایی داشته و استفاده از آنها در تعداد بالا با در نظر گرفتن درصد مرگ و میر و خطا، به صرفه نمی‌باشد.  بنابراین بهتر است دستگاه جوجه کشی هدهد از محصولات خانگی و کم ظرفیت انتخاب شود. مدت زمان جوجه درآوری از تخم ها نیز بین ۱۶ تا ۱۸ روز است.

قیمت فروش

یکی از سوالاتی که بسیاری از مردم به دنبال آن هستند قیمت خرید و فروش این پرنده است. دی کیو شاپ عرضه کننده تجهیزات جوجه کشی و پرورش طیور است و در بخش وبلاگ تنها جهت اطلاع رسانی و آموزش به شما عزیزان اطلاعاتی داده می‌شود.

نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *