پرورش و جوجه کشی مرغابی

پرورش و جوجه کشی مرغابی
4.1/5 - (52 امتیاز)

تاریخچه پرورش و جوجه کشی مرغابی

پرورش و جوجه کشی مرغابی – مرغابی یکی از اولین گونه‌های پرندگان است که توسط آدمی اهلی شده‌است و به نظر می‌رسد که نخستین بار، اهلی کردن آن در کشور مصر صورت گرفته‌باشد، زیرا در حفاری‌های به‌عمل‌آمده بر روی گور آمن هوتپ سوم، یکی از فراعنهٔ باستانی مصر، که در حوالی ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌زیسته‌است، تصویر یک اردک در بین گل‌های لوتوس مشاهده شده‌است، و گفتنی است که مصریان باستان یکی از اولین اقوام کهن بشری هستند که اقدام به جوجه‌کشی از این پرنده نمودند، و شاید علت توجه مصریان باستان به پرورش این پرنده، کانال‌های متعدد آبی و رودخانه طویل و ممتد نیل بوده باشد. امروزه نیز پرورش مرغابی به شدت در مصر متداول است.

پرورش و جوجه کشی مرغابی

جهت تهیه و خرید تخم نطفه دار به این بخش مراجعه کنید.

خصوصیات عمومی مرغابی

مرغابی پرنده‌ای با بدن کشیده و پاهای کوتاه است که باعث می‌شود بدنش نزدیکِ زمین قرار گیرد. مرغابی از پرندگان نوک‌پهنی است که در جانورشناسی به آن‌ها لاملی ورستر Lamelliorostere می‌گویند. درازا و حجم بال اردک نسبت به سایر طیور متوسط است و مرغابی اهلی بدین دلیل به خوبی نمی‌تواند پرواز کند. حرارت طبیعی بدن اردک ۴۰/۷ درجهٔ سانتی‌گراد و تعداد نبض آن به طور متوسط ۳۱۲ دفعه در دقیقه و تعداد تنفسش ۱۶ – ۲۸ بار در دقیقه است.

سرِ بزرگ و قطر منقار آن در بالا و پایین کم است.حجم منقار در مرغابی ها نسبت به سایر طیور و بخصوص غاز زیادتر است و سطح بیشتری را نسبت به سر و جثّهٔ حیوان اشغال می‌کند. منقار در محل اتصال به سر نازکتر از قسمت آزاد است؛ازاین‌رو تقریباًً به صورت یک بیلچه درآمده‌است.

منقار از غشایی صاف و هموار پوشیده شده‌ که لبه آن از یک قسمت شاخی پوشیده می‌شود. زبان در مرغابی قوی و عضلانی است و غدد چشائی فراوانی دارد که به‌وسیلهٔ آن‌ها می‌تواند تا اندازه‌ای طعم مواد غذائی را حس کند. گردن مرغابی کوتاه و قطر آن متوسط است. پرها تمام بدن اردک‌ها را پوشانده و غشای ضخیمی را در روی پوست تشکیل می‌دهد. این پرها به‌خوبی روغنی‌اند و این امر مانع از رسیدن آب و رطوبت به بدن آن می‌شود.

کسب درآمد از پرورش و جوجه کشی

یکی از روش های کسب درآمد می تواند از طریق خرید جوجه مرغابی ، پرورش اردک و فروش آن باشد، یا فقط فروش جوجه اردک.

اگر تا کنون هیچ تجربه ای برای پرورش اردک نداشته اید و می خواهید تازه شروع نمایید بهتر است از تعداد کم شروع نموده و به تدریج بر تعداد اردک ها اضافه کنید.

پرورش مرغابی در شالیزار

گونه ای از اردک به نام پکنی وجود دارد که عملکرد و سرعت رشد اینگونه اردک از مرغ های تجاری بیشتر و بهتر است. علاوه بر رشد بیشتر اردکها , طعم گوشتشان و ایمنی آنها در برابر بسیاری از بیماری ها نیز بهتر می باشد.این گونه از اردک در کشورهایی مانند اندونزی به صورت گله ای روی سطح شالیزارها نگهداری و تغذیه می شوند و کمترین زحمت و هزینه را داشته و بازدهی بسیار خوبی از آنها بدست می آید.

پرورش در محیط محدود خانگی

اگر یک حیاط با تعدادی درخت یا باغچه ای دارید می توانید اردک را در همین مکان با ایجاد یک حوض کوچک و یک آب راه که برای آبیاری باغچه نیز استفاده می شود پرورش دهید. اردک ها پس از بلوغ و جفت گیری شروع به تخم گذاری خواهند کرد و شما با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی می توانید تعداد بیشتری جوجه اردک داشته باشید.

دانستنی های لازم

پس از شروع جفت گیری و آغاز تخم گذاری مرغابی ها شما باید نسبت به جمع آوری تخم های نطفه دار اقدام نمایید و آنها را در یک مکان مناسب با دما و رطوبت مطلوب حداکثر بمدت ۱۰ روز نگهداری نموده و پس از ضدعفونی تخم ها را در یک دستگاه جوجه کشی کوچک قرار دهید با این عمل اردک های ماده تعداد بیشتری تخم گذاری کرده و شما می توانید به درآمدی از این راه برسید، مضافا بر اینکه بخشی از پروتئین خانواده را تامین نموده اید.

جوجه اردک ها نسبت به جوجه مرغ از ماندگاری و توانایی بیشتری برخوردارند،اما شما نسبت به نظافت و بهداشت آنها دقت داشته باشید و هر روز محل نگهداری جوجه ها را از فضولات پاک نموده و هر چند روز آنجا را شستشو دهید.توجه نمایید محل نگهداری جوجه ها را از حشرات موذی و جوندگان دور نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *