پرورش پرندگان زینتی

پرورش پرندگان زینتی
4.4/5 - (30 امتیاز)

پرورش پرندگان زینتی طرفداران بسیاری دارد. از طرفی برای اینکه بتوانید آنها را به درستی پرورش دهید باید اطلاعات کافی در موردشان داشته و بتوانید محیطی ایده آل برای آنها فراهم کنید. پرندگان زینتی انواع مختلفی دارند و هر کدام شیوه متفاوتی برای نگهداری دارند.

پرندگان زیادی هستند که به عنوان طیور زینتی و گران قیمت پرورش داده می‌شوند. چند نمونه از آنها طاووس، قرقاول، مرغ امپراطور، مرغ ابریشمی، خروس لاری، خروس سیاه، مرغ عشق، مرغ مینا، قناری، کاسکو، طوطی برزیلی، عروس هلندی و … می‌باشند. در این مقاله قصد داریم تا موارد مهم درباره شیوه نگهداری از پرندگان زینتی در خانه یا محیط های بزرگ مانند سالن ها را نام برده و در مورد هرکدام توضیح دهیم.

نگهداری از پرنده زینتی در منزل

بیشتر پرندگانی که در ابتدای مقاله نام بردیم، برای نگهداری در خانه مناسب هستند. اما انتخاب هر کدام از آنها بیشتر مربوط به علاقه و هزینه ای می‌شود که شما قصد پرداختش را دارید. برخی از آنها مانند قناری و مرغ عشق توانایی صحبت کردن ندارند اما می‌توانند آواز بخوانند.

از طرفی دیگر برخی طوطی ها مانند کاسکو و عروس هلندی می‌توانند حرف زدن یاد گرفته و شما را سرگرم کنند. هرچند اگر به دنبال پرورش و نگهداری از پرنده های گران قیمت و زینتی در خانه خود هستید، می‌توانید با خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب و با کیفیت، کار خود را شروع کنید. همچنین با ایجاد فضایی بسته یا حصار کشی شده این کار را شروع کنید. البته باید برای فصول سرد و گرم سال نیز برنامه ریزی کنید.

پرورش و نگهداری از طیور تزئینی

پرورش پرندگان زینتی

افرادی که کار پرورش و نگهداری از پرندگان و طیور گران قیمت و زینتی را انجام می‌دهند، بیشتر به دنبال کسب درآمد از تخم های نطفه دار یا جوجه های تازه متولد آنها می‌باشند. اما برای شروع کار نیاز به فراهم کردن شرایط و داشتن برخی تجهیزات دارید.

سالن یا سوله

اگر به دنبال پرورش مرغ های زینتی یا دیگر پرندگان از این دست هستید، باید مکانی برای نگهداری از آنها داشته باشید. این گونه طیور در جثه ها و اندازه های متفاوتی وجود دارند. بنابراین باید با توجه به نوع پرنده ای که قصد پرورش آن را دارید، محیط خود را آماده کنید.

به عنوان مثال می‌توان طیوری مانند قناری، طوطی یا مرغ عشق را در مکانی مانند اتاق نیز پرورش داد. اما پرندگانی که اندازه بزرگتری دارند نیازمند فضای بیشتری هستند.

قفس برای پرورش طیور تزئینی

همانطور که میدانید بسیاری از نژاد های پرندگان، در صورتی که تعداد زیادی در کنار هم باشند، با یکدیگر درگیر می‌شوند. به همین جهت بهتر است بسته به نژاد پرنده زینتی که قصد پرورش آن را دارید، قفس هایی برای نگهداری تهیه کنید.

البته اندازه قفس ها نیز به اندازه پرنده بستگی دارد. باید فضایی که حیوان به آن نیاز دارد را در قفس فراهم کنید. بنابراین هنگام خرید قفس ها، حتما به آزادی عمل پرنده در آن فکر کنید.

پرورش ماکیان زینتی

ساخت لانه

قبل تر توضیح دادیم که هدف اصلی پرورش طیور زینتی در منزل یا سوله ها بیشتر کسب درآمد از جوجه ها و تخم های نطفه دار آنها است. پس اگر به دنبال تخم گذاری آنها هستید باید مکانی برای جفت های نر و ماده فراهم کنید. اگر تو را درون قفس نگهداری می‌کنید، در واقع لانه آنها در همان جاست.

اما اگر نگهداری از طیور زینتی را در سوله و محیط آزاد انجام می‌دهید، باید برای هر جفت به طور جداگانه اقدام به ساخت لانه کنید. حتما به نژاد پرنده دقت کنید تا لانه ای که می‌سازید مناسب آن باشد.

میله برای نشستن

برای نشستن پرنده ها سعی کنید به تعداد کافی از میله های مخصوص این کار استفاده کنید. اما در نصب و ارتفاع آنها دقت کنید تا مناسب نژاد پرنده باشد.

تهویه هوا

همانند سالن های پرورشی برای دیگر طیور، باید سعی کنید تا تهویه و گردش هوای خوبی ایجاد کنید. استفاده از فن های مناسب و ایجاد پنجره برای رفت و آمد بهتر هوا بسیار مهم هستند.

تامین گرمایش و سرمایش

از آنجایی که این طیور گران قیمت هستند باید خیلی بیشتر مراقب وضعیت آنها باشید و از تلف شدن و مرگ و میر آنها جلوگیری کنید. حتما در این باره تحقیق کنید تا سیستمی مناسب با اندازه سالن فراهم کنید. همچنین باید مراقب مقدار رطوبت محل نگهداری از پرندگان زینتی نیز باشید تا مشکلی پیش نیاید.

تغذیه پرنده های زینتی

برای هرچه بهتر شدن کیفیت تخم ها و سلامت پرنده های مولد باید سعی کنید تا بهتر جیره غذایی و خوراک را برای آنها تهیه کنید.

سوالات متداول
  • منظور از پرندگان زینتی چیست؟
    اصولا به طیوری که برای هر هدفی پرورش داده می‌شوند به جز فروش گوشت و مصرف، پرنده زینتی مانند مرغ عشق، مرغ مینا، قناری و ... میگویند.
  • کدام نوع از مرغ ها زینتی هستند؟
    به نژاد هایی که به دلیل شکل ظاهری و نوع رفتار و شخصیت خاصی که دارند، شهرت یافته اند، مرغ و خروس زینتی میگویند. شهرت این گونه از مرغ و خروس ها برای تخم و گوشت آنها نیست.
نظرات کاربران
  • سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ at ۱۷:۵۴
    Permalink

    سلام . تهویه هوشمند چجوری ایجاد کنیم ؟
    هواکش معمولی رو چند ساعت یکبار روشن کنیم ؟

    Reply
    • چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ at ۱۱:۱۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      با ترموستات می توانید بصورت اتومات اکسیژن دهی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *