آماده سازی تخم ‌های نطفه ‌دار

آماده کردن تخم نطفه دار
3.5/5 - (14 امتیاز)

قبل از شروع جوجه کشی، باید اقدام به آماده سازی تخم نطفه دار کنید. دلیل اینکار جلوگیری از صدمه دیدن جنین و تخم ها می‌باشد. در صورتی که این موارد را رعایت نکنید، امکان از بین رفتن تخم ها و کاهش راندمان جوجه درآوری وجود دارد. بعد از نگهداری و ذخیره سازی تخم های نطفه دار، باید آنها را به درون دستگاه منتقل کنید. اما قبل از اینکه انتقال را شروع کنید باید دستگاه را به مدت ۲۴ ساعت روشن کنید تا اگر مشکل یا نقصی دارد، مشخص گردد.

انتقال مستقیم تخم ها، به دلیل وجود تفاوت دمایی در اتاق نگهداری و انبار با محلی که دستگاه در آن قرار دارد، می‌تواند منجر به صدمه دیدن تخم شود. به همین جهت، ابتدا باید آنها را به مدت ۶ الی ۸ ساعت در دمای معمولی اتاق حدود ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. این عمل سبب می‌شود تا شوک دمایی به تخم ها وارد نگردد. فراموش نکنید که حمل و جا به جایی تخم ها باید به آرامی و با احتیاط صورت بگیرد.

آماده سازی تخم نطفه دار

همانطور که گفته شد، نباید تخم ها را مستقیم از محل نگهداری به درون دستگاه منتقل کنید. اگر این کار را انجام دهید، به دلیل اختلاف دما، روی پوسته تخم، قطره های آب ایجاد می‌شود. به همین دلیل قبل از شروع جوجه کشی، تخم ها را در محیط می‌گذارند تا به دمای عادی اتاق برسند.

حتما در نظر داشته باشید قبل از جاگذاری تخم نطفه دار بر روی شانه های مخصوص ستری و قبل از انتقال تخم‌ها به درون ماشین جوجه‌کشی باید تخم‌های نطفه دار را گرید بندی نمایید. بدین منظور که تخم های نطفه داری که دارای شکل و اندازه مناسب نیستند، کنار گذاشته و به عنوان تخم پرتی حساب شوند. تخم هایی که باید آنها را از بقیه جدا کنید دارای ویژگی هایی نظیر پوسته نرم، شکسته، بسیار کثیف، تقریبا گرد و نافرم، سوراخ و خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هستند.

آماده سازی تخم نطفه دار

معمولا تخم های نطفه دار دارای یک وزن و سایز خاص و استاندارد برای جوجه کشی می‌باشند که به اختصار به بعضی از آنها برای آماده سازی تخم های نطفه دار اشاره می کنیم. وزن استاندارد تخم نطفه دار بلدرچین بین ۹ تا ۱۲ گرم، تخم کبک ۲۲ تا ۲۴ گرم، قرقاول حدود ۳۰ تا ۳۳ گرم، مرغ شاخدار بین ۴۰ تا ۴۵ گرم، وزن تخم نطفه دار مرغ بومی ۵۰ تا ۶۵ گرم، وزن تخم اردک حدود ۶۰ الی ۸۰ گرم، بوقلمون ۶۵ تا ۹۰ گرم، غاز ۱۰۰ الی ۱۷۰ گرم و … می‌باشد.

آماده کردن تخم ‌ها

تخم‌های کثیف را باید با کاغذ سمباده یا یک پارچه پشمی زبر تمیز کرد. عمل ضد عفونی تخم های نطفه دار به وسیله محلول ضدعفونی جرمی ساید پی، که طریقه مصرف آن برای استفاده هم زمان تخم ها در داخل دستگاه همراه بسته آموزشی در دستگاه های بلدرچین دماوند توضیح داده شده، حتما باید انجام شود.

دقت داشته باشید، در صورتی که تخم ها را آب تمیز می‌کنید، حتما سریعا آنها را درون دستگاه قرار دهید. زیرا شستن تخم سبب از بین رفتن لایه محافظ بیرونی آن می‌شود. در نتیجه باکتری ها و بیماری ها وارد تخم شده و امکان صدمه دیدن جنین وجود دارد. در این صورت با کاهش راندمان مواجه می‌شوید.

سوالات متداول
  • چرا نباید تخم ها را مستقیما به درون دستگاه منتقل کنیم؟
    زیرا احتمال وارد شدن شوک دمایی به تخم ها و جنین وجود دارد. همچنین اختلاف دما می‌تواند موجب شکسته شدن پوسته تخم نیز گردد که این اتفاق باعث ضرر پرورش دهنده می‌شود.
  • آیا باید هر تخم نطفه داری را درون دستگاه قرار دهیم؟
    خیر، حتما قبل از اینکار باید تخم های نامناسب را جدا کنید. زیرا علاوه بر اینکه راندمان را کاهش می‌دهند، احتمال آسیب رساندن به تخم های سالم نیز وجود دارد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *