استراتژی های تغذیه ای در مرغ های مادر گوشتی

نکات تغذیه ای در مرغ های مادر گوشتی
5/5 - (1 امتیاز)

همان گونه که پیشرفت های هر ساله ژنتیک موجب بهبود عملکرد مرغ های مادر گوشتی می گردد، تغییراتی در مدیریت پرورش پرنده نیز باید رخ دهد. قطعا با پیشرفت هایی که در زمینه پرورش و تغذیه مرغ مادر گوشتی رخ داده، انتظار می رود تا این صنعت شاهد بروز تغییرات مثبت در این زمینه باشیم. دانش مرتبط با نیازهای انرژی و آمینو اسید، مدیریت استرس و دفع مواد زاید در مرغ های مادر ما را به اعمال تکنیک های مدیریتی جدید ملزم می‌کنند.

برای مثال تحقیقات نشان داده‌اند که دوره پرورش می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای بر عملکرد پرنده داشته باشد. پیشنهادات برای برنامه های پرورش پولت و فرمولاسیون خوراک مرغ های مادر با تمرکز بر وزن بدن و همچنین ترکیب بدن پرنده، جهت رسیدن به ترکیب بهینه بدن و بهبود تولید جوجه توسعه یافته و ادامه خواهد داشت.

نکات تغذیه ای در مرغ های مادر گوشتی

تفاوت های زیادی در گله ها وجود دارد که مربوط به تولید جوجه و تخم گذاری می‌باشد. آمار و داده های بدست آمده از عملکرد مرغ مادر نشان داده است که کشورهایی مانند ایالت متحده در شاخص های عملکردی در یک گونه مشابه بطور بارزی رشد کندتری نسبت به سایر مناطق جهان دارند. این تفاوت بخصوص در مرغ های مادر سنگین تر، با رشد سریع و پر بازده رخ می‌دهد.

تغذیه مرغ گوشتی

بسیاری از شرکت های ایالت متحده بر هزینه های دوره پرورش تمرکز کرده و غالبا” در اعمال تغییرات تاثیرگذار بر پرورش پولت که ممکن است بر عملکرد متعاقب پرنده موثر باشد، سهل انگاری می‌کنند. برای یک موسسه جوجه کشی، تولید جوجه یک روزه و کنترل هزینه ها برای رقابت ضروری است. اما باید تعادل بین کاهش هزینه ها و عملکرد قیمت جوجه یک روزه نیز برقرار باشد.

تاثیر تغذیه جیره با پروتئین بالا

تحقیقات بر روی مرغ مادر در دانشگاه Auburn، تاثیر تغذیه زود هنگام پروتئین بر ترکیب بدن و عملکرد تولید مثلی را کشف کردند. در اولین مطالعه مرغ ها با جیره استارتری که کالری برابر داشت با مصرف پروتئین تا ۶ هفته ۱۷۷، ۲۳۱ و ۲۷۸ گرم به ترتیب برای ۱۲، ۱۶ و ۲۰ درصد پروتئین خام تغذیه شدند. یکنواختی گله، طول شانک و گوشت سینه با مصرف پروتئین خام افزایش یافت، در حالی که چربی کاهش پیدا کرد.

این رابطه با تحقیقات داخلی در دانشگاه اوکلاهاما اثبات گردیده و نشان می‌دهد، جیره نویسی طیور به شکل اصولی و  مصرف زود هنگام پروتئین خام موجب افزایش رشد پیوسته بافت Lean، توده اسکلتی و یکنواختی گله می‌شود. با افزایش سطوح پروتئین استارتر، تولید تخم نطفه دار افزایش پیدا کرده است. تولید تخم نطفه دار تا ۳۱ هفته در گروه پروتئین ۲۰ درصد، بالاترین میزان ثبت شده بوده است. وزن تخم و چگالی ویژه در نمونه ها نیز همگی یکسان بوده است.

همچنین طی مطالعه ای دیگر که در سال ۱۹۹۶ توسط جانسون و برک صورت گرفته، مقدار لازم پروتئین و آمینو اسید هایی که باید در تغذیه مرغ مادر گوشتی باشد، کاملا مشخص نیست. اما آنچه که مشخص است، مقدار بیش از اندازه مصرف پروتئین خام توسط مرغ های مادر گوشتی در گله است.

در این آزمایش جیره هایی که به طیور داده شد، توسط کارشناسان تغذیه تنظیم شده و حاوی مواد مغذی یکسانی بودند. در این سیستم، مرغ ها با جیره ۱۰ درصد پروتئین خام، تغذیه شدند. مرغ های مادر گوشتی که با این جیره تغذیه شده بودند، تولید خوبی داشتند. هرچند نمی‌توان عملکرد آنها را عالی حساب کرد، اما وضعیت خوب آنها تا مدت ها تداوم داشت، که از نظر تولید تخم مرغ نیز با دیگر گله ها تفاوت خوبی داشتند.

سوالات متداول
  • چگونه مرغ های گوشتی را پروار کنیم؟
    مرغ های گوشتی یا صنعتی مرسوم در بازار، بدلیل اصلاح نژادی و آمیخته گری توان پروار و گوشتواری زیادی را دارند. مرغ گوشتی در ابتدا بیش از 6 ماه زمان می‌برد تا به حداقل گوشت برسد. بدلیل مصرف پروتئین گوشت سفید، دانشمندان بدنبال کوتاه کردن دوره پروار این طیور هستند. در حال حاضر در کشور ما با تلاقی نژادهای مختلف در لاین، واریته های متفاوت برای تامین پروتئین گوشت سفید موجود می‌باشند که مرغ های گوشتی و پرواری با مدت زمان 42 روز به حداکثر وزن خود می‌رسند. همچنین در بعضی از نژادهای برتر تا 4 کیلو گوشتواری رکورد زدند.
  • آیا این پرنده ها در شب نیاز به نور دارند؟
    پرنده ها بطور معمول مانند دیگر جانداران در شب نیاز به استراحت و بازسازی خود دارند تا برای روز بعد پر انرژی باشند. طیور تخمگذار بنا به برنامه نوری نیازمند نور مصنوعی برای تحریک شدن تخمدان و عملکرد بهتر تخمگذاری هستند که باید طبق برنامه استاندارد در شب نور دهی انجام شود.
  • بهترین تقویت کننده برای این مرغ های گوشتی چیست؟
    برای رشد بهتر و تقویت بیشتر مرغ گوشتی، غیر از جیره بالانس شده غذایی باید مکمل های خاصی را در اختیارشان قرار دهیم. ابتدا باید مرغ را از هر نوع بیماری پیشگیری و مصون بداریم و با تجویز داروهای پیشگیری و ویتامین ها بخصوص ویتامین B کمپلکس، سیستم ایمنی آن را بالا ببریم. سپس به صورت مشخص و کاربردی مکمل های دوقلو را در جیره اضافه می‌کنیم تا بدین صورت تقویت شوند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *