جوجه کشی قرقاول

جوجه کشی قرقاول
4.5/5 - (20 امتیاز)

یکی از شغل هایی که با انجام آنها می‌توان به سود خوبی درست یافت جوجه کشی قرقاول است که در صنعت پرورش طیور یکی از پرسودترین ها به شمار می‌آید. به همین دلیل است که در سال های گذشته شاهد افزایش چشمگیر پرورش و نگهداری قرقاول در ایران بوده‌ایم.

پیش از آغاز پروسه جوجه کشی قرقاول و پیش از هر اقدامی باید این مسئله را در نظر داشته باشید که شیوه های مراقبت و نگهداری از تخم ها پیش از شروع جوجه کشی اولین اولویت کار شماست. توجه کنید که باید از ذخیره کردن تخم هایی با پوست نازک و همچنین ترک خورده خودداری کنید. چرا که تخم هایی با این خصوصیات توانایی حفظ رطوبت مورد نیاز جنین را ندارند و همین امر نیز باعث بروز بیماری ها و آسیب به جنین می‌شوند.

آشنایی با جوجه کشی قرقاول

یکی دیگر از مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار است سایز تخم هاست. اندازه‌ی تخم ها باید مناسب باشد زیرا تخم هایی که اندازه بزرگتری دارند سبب کاهش راندمان هچ شده و آنهایی که سایزشان کوچک است جوجه هایی بسیار ریز را در خود جای می‌دهند. پس با توجه به این موارد بهتر است از تخم های طبیعی و البته تمیز استفاده کنید.

آموزش جوجه کشی قرقاول

شرایط نگهداری تخم قرقاول

مکان و شرایط جوجه کشی موضوع بعدی است که باید به آن دقت کنید. تخم ها را باید در شرایط مرطوب و خنک با دمای ۱۴ الی ۱۶ درجه سانتی‌گراد به همراه ۷۳ الی ۷۵ درصد رطوبت نگهداری کنید. اگر فرآیند ذخیره سازی تخم ها بیشتر از ۵ یا ۶ روز طول کشید باید هر کدام را در روز ۲ بار بچرخانید. ایده آل ترین بازه زمانی برای نگهداری از تخم ها، ۷ تا ۸ روز است و اگر تا ۱۰ یا ۱۲ روز هم طول کشید مشکلی پیش نمی‌آید. اما از ۱۲ روز به بعد میزان هچ تخم ها به شدت پایین می‌آید. هرچند اگر نیاز است تا تخم ها را به مدت بیشتری نگه دارید، باید محل نگهداری تخم نطفه دار، شرایط مناسبی داشته باشد تا آسیبی به تخم ها وارد نشده و درصد هچ آنها کاهش زیادی نیابد.

مکان و دستگاه جوجه کشی قرقاول

دستگاه جوجه کشی قرقاول را در یک اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. بهتر است که اتاق را استریل کرده و دستگاه را در شرایطی کاملا بهداشتی نگه دارید. با این کار از ورود آلودگی های خارجی تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد. ضمنا دستگاه جوجه کشی پیش از چینش تخم ها باید استریل گردد، تا عاری از هر گونه میکروب و باکتری باشد. این کار به مقدار زیادی در جوجه در آوری از تخم ها کمک خواهد نمود، البته توجه کنید پس از پایان هر دوره، دستگاه باید از میکروب و آلودگی ها پاکسازی گردد.

چه دستگاهی برای قراقاول مناسب است ؟

امروزه اکثر دستگاه ها دارای کنترلرهای هوشمندی هستند که به کاربر امکان انتخاب نوع پرنده را می‌دهند. شما با خرید دستگاه های دماوند و یا سایر برندهای تولید کننده دستگاه جوجه کشی می‌توانید به تکثیر این پرنده بپردازید. زمانی که نوع پرنده را قرقاول انتخاب کنید، دما، رطوبت و مدت دوره هچری و ستری مناسب با این پرنده تنظیم خواهد شد.

روش جوجه کشی قرقاول

دوره جوجه کشی قرقاول

دوره ی فرایند جوجه کشی قرقاول ها حدود ۲۴ الی ۲۶ روز می‌باشد. بنابراین با گذشت ۲۱ روز، تخم ها را از ستر به هچر منتقل می‌کنند. لازم به ذکر است که بیشتر مشکلاتی که غالبا در این دوره بوجود می‌آیند مربوط به بی دقتی در کنترل میزان دما و رطوبت است. دما و رطوبت دو فاکتور بسیار مهم هستند که کم یا زیاد از حد بودنشان می‌تواند منجر به ضعیف شدن جوجه یا خروج سخت از تخم و یا حتی مرگ جنین شود.

دمای مناسب برای جوجه کشی تخم قرقاول بین ۳۲ الی ۳۸ درجه ی سانتی گراد می باشد.

شرایط جوجه آوری قرقاول

پس از رعایت تمامی موارد گفته شده، حالا باید شرایط تهویه‌ی هوای محیط دقت کنید. فراموش نکنید که باید میزان اکسیژن مورد نیاز جنین تامین شود تا جنین بتواند رشد کرده و به صورت موفقیت آمیزی از تخم خارج شود. برای آشنایی بیشتر و اصولی با انواع مختلف روش‌های جوجه کشی، به مطالب سایت دی کیو شاپ مراجعه کنید.

به این نکته دقت کنید که تقاضای بازار برای گوشت و تخم قرقاول بسیار بالا بوده و شما می‌توانید به سادگی و با یک دستگاه جوجه کشی و تعدادی تخم نطفه دار قرقاول، فعالیت خود را به راحتی حتی در منزلتان شروع کنید. چرا که این دستگاه ها کم مصرف بوده و برق خانه تامین کننده نیاز موتور آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *