دمای مورد نیاز طیور

دمای مورد نیاز گله
4.7/5 - (6 امتیاز)

دمای مورد نیاز طیور برای پرورش در دوره های مختلف متفاوت است. از این رو حتما باید با این نکته مهم به خوبی آشنا بوده و اطلاعات درستی در این زمینه داشته باشید. دمای گله طیور تنها یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود. عواملی مانند رطوبت، نور، تهویه، نوع بستر و … نیز مهم هستند که باید در هنگام راه اندازی سالن پرورش طیور به آنها توجه شود. زیرا پرورش دهنده باید توانایی تامین شرایط ایده آل برای طیور در سنین مختلف را داشته باشد. در غیر اینصورت راندمان کاهش یافته و پرورش دهنده با ضرر مواجه می‌شود.

دمای مورد نیاز گله با توجه به سن پرنده متفاوت می‌باشد. لازم است برای دسترسی به عملکرد مناسب طیور در هر مقطع سنی دمای مناسب گله در آشیانه تأمین گردد. حرارت مورد نیاز برای پرورش گله مرغ در سالن در روز اول باید بین ۳۲ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد باشد. سپس به تدریج در روز ها و هفته های آینده کاهش پیدا می‌کند. این دما باید در روز دوم بین ۳۱ تا ۳۲ درجه بوده و تا انتهای هفته اول باید حدود ۲۹ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

در ادامه هفته های آینده به ترتیب از هفته دوم تا هفته پنجم به بعد باید دما از چیزی بین ۲۸ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد هر هفته ۲ درجه کاهش یابد تا به حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه برسد. دمای سالن نگهداری گله به روش های مختلف از جمله کوره هوای گرم (با استفاده از مشعل با سوختهای مختلف)، بخاری معمولی، مادر گازی، برقی و… تأمین می‌گردد.

دمای مورد نیاز طیور

دمای مورد نیاز گله

دماهای اشاره شده، باید در سنین مختلف جوجه‌ها تأمین گردد. بنابراین دماسنج‌ها در سالن پرورش می‌بایستی در ارتفاع ۲۰ سانتیمتری سطح زمین نصب شوند. بهتر است از دماسنج های دقیق و مطمئن برای اندازه گیری دمای مورد نیاز گله استفاده شود. مشاهده رفتار جوجه‌ها و همچنین طرز پراکندگی آنها می‌تواند نشان دهنده دمای محیط باشد. در نتیجه علاوه بر تامین گرمایش، باید مراقب افزایش دما نیز باشید. برای جلوگیری از این کار حتما باید اقداماتی برای خنک سازی مرغداری انجام شود.

دما و تهویه مناسب برای پرورش جوجه ها

دقت داشته باشید که همراه با رشد جوجه ها، باید دمای مورد نیاز طیور برطرف شود. در این حالت باید دما کاهش یافته و میزان تهویه افزایش یابد. ایجاد تعادل بین این دو عامل یعنی دما و تهویه سالن مرغداری بخصوص در فصول سرما نکته بسیار مهمی است. در نتیجه بهتر است در مورد ایجاد تعادل در بین این دو عامل، دانش کافی داشته باشید. توزیع یکنواخت گرما نیز در داخل آشیانه بسیار مهم است. بطوریکه اگر توزیع هوای گرم سریع و یکنواخت نباشد، ممکن است قسمت‌هایی از آشیانه بسیار گرم و قسمت‌های دیگر سرد باشد. اما به هر حال حتی در صورت توزیع یکنواخت حرارت نیز، وضعیت پراکندگی جوجه‌ها شاخص بسیار خوبی برای کنترل حرارت و وضعیت آشیانه است.

همزمان با اقداماتی که برای تامین دمای مرغداری انجام می‌دهید، بهتر است به رطوبت سالن نیز اهمیت داده و آن را به درستی روی ۶۰ تا ۷۰ درصد تنظیم کنید. توجه داشته باشید که جوجه ها در دمای بسیار گرم نفس نفس زده، بال هایشان افتاده و از منبع تولید گرما دور می‌شوند. اما در نقطه مقابل، اگر گله دچار کاهش دما شود، مضطرب و پر سر و صدا شده و در یک گوشه کنار هم جمع می‌شوند. فراموش نکنید که در بهترین حالت این است که طیور در کف سالن پخش شده و راحت و آرام باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *