سود جوجه کشی

سود جوجه کشی
4.5/5 - (37 امتیاز)

بسیار از افراد در این شرایط اقتصادی به میزان سود جوجه کشی و راه اندازی کسب و کاری به این شکل فکر کرده و جوانب کار را بررسی می کنند. ما در این مقاله می خواهیم به  بررسی تمام جنبه های این کار بپردازیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم

آیا از طریق جوجه کشی می توان به سود رسید؟

آیا من می توانم با جوجه کشی و پرورش طیور، هزینه های زندگی خود را بدست آورم؟ آیا……

درآمد و سود جوجه کشی

پاسخ این پرسش ها که در این ایام بیشتر به ذهن می رسد احتیاج به بررسی و توضیحاتی دارد و ما در این مقاله سعی خواهیم نمود این مسیر را بطور خلاصه برای شما ترسیم کنیم.

بله ، سود جوجه کشی هم بسیار خوب و مطلوب است.اما باید برای شروع آن به دو سوال پاسخ دهید:

  1. آب و هوا و شرایط محیطی ما برای کدام پرنده مطلوب است؟
  2. امکانات و سرمایه لازم برای کدام پرنده را دارا هستیم؟

کسب درآمد از طریق جوجه کشی

با فرض اینکه در یک شهر کوچک یا در یک روستا زندگی میکنید مجموعا به این نتیجه می رسید که میتوانید اکثر پرنده ها را برای جوجه کشی استفاده کنید. (مرغ ،اردک، مرغابی ،غاز، بلدرچین، کبک، قرقاول و…..)

حال به لحاظ امکانات و سرمایه مورد بررسی قرار داده و نتیجه میگیرید که فقط میتوانید مرغ یا اردک را انتخاب نمایید. در این وضعیت باید به یک پرسش اساسی پاسخ دهید:کدامیک برای فروش مناسب تر است و شما به بازار فروش کدامیک دسترسی داشته و مشتری خریدار آنرا دارید؟ این پرسش کلیدی ترین و مهمترین عامل است.

بدلیل اینکه هر آنچه شما بتوانید تولید کنید ولی بازار فروش آن را نداشته باشید به مفهوم آن است که سرمایه و وقت خود را از بین برده اید، چون با عدم فروش چرخه کار متوقف خواهد شد.

درآمد جوجه کشی شترمرغ

در این میان باید بگوییم که شترمرغ یکی از بهترین پرندگانی است که سود و در آمد خوبی می توان از راه اندازی مزرعه پرورش این پرنده کسب کرد. اما راه اندازی مزرعه پرورش شترمرغ هزینه ها و تمهیداتی نیاز دارد که در این مقاله (جوجه کشی شترمرغ) به طور کامل به آن پرداخته ایم.

درآمد و سود جوجه کشی

فضای جوجه کشی

حالا به انتخاب رسیده اید جوجه کشی از مرغ. با توجه به سرمایه و فضایی که در اختیار دارید برنامه ریزی دقیق مورد نیاز است. از جمله ایجاد یک فضای محصور با سرپوش مناسب جهت محافظت حیوانات از سرما و گرما، تهیه یک ظرف آبخوری و یک ظرف دان خوری و همچنین یک فضای باز جهت تحرک حیوانات.

سپس یک فضای بهداشتی برای دستگاه جوجه کشی مورد نیاز است که باید قابلیت شستشو را داشته باشد و یک کف شور (راه خروج آب) در آن موجود بوده تا آب به سهولت از آن خروج کند. همچنین تهویه هوا به راحتی به کمک هواکش مناسب انجام گیرد. برای تنظیم حرارت محیط تمهیدات لازم انجام شده باشد. فضای دستگاه جوجه کشی که آماده شد باید خرید و تهیه تخم های نطفه دار از محل مناسب که قبلا مشخص کرده اید انجام شود.

توجه داشته باشید که برای به سود رسیدن جوجه کشی باید به تمامی این عوامل دقت و توجه کافی داشته باشید تا در آینده متضرر نشوید.

آغاز کار جوجه کشی

با ورود تخم های نطفه دار کار جوجه کشی آغاز میگردد و در اولین مرحله باید تخم ها از آلودگی فیزیکی پاک شوند وسپس با دود دادن آها را ضدعفونی نمود تا میکروب ها در زمان جوجه کشی به دستگاه نفوذ نکند یا لااقل به حداقل برسد.حال تخم ها را درون دستگاه قرار داده و دقت کنید که فاصله لازم را دارا باشند. البته اگر دستگاه تمام اتوماتیک باشد تخم ها در راک های دستگاه فاصله مناسب را خواهند داشت.

اهمیت دستگاه و تجهیزات

کیفیت و نوع دستگاه تاثیر بسیار زیادی بر سود جوجه کشی دارد. باید توجه داشته باشید زمانی که دستگاه جوجه کشی راه اندازی می شود باید به لحاظ دما ، رطوبت ، گردش هوا کاملا تنظیم گردد. هر روز چند بار در ساعات مختلف تمامی نکات تنظیم شده کنترل گردد و همچنین تخم ها حداقل روزی سه یا چهار مرتبه گردش داشته باشند. پس یک هفته باید تخم ها از لحاظ تغییرات (تبدیل به جوجه شدن) کنترل گردند و اگر تخمی در حال فساد باشد از دستگاه خارج گردد.فراموش نکنید گزارش هر روز را بطور کامل یادداشت برداری کرده و آنرا محفوظ نگهداری نمائید تا با این کار بتوانید تجربیات خود را در دوره های بعدی استفاده کرده و از خطاهای تکراری پیشگیری نمائید.

از روز هفدهم تخم ها باید در ستگاه هچر قرار گیرند و اندکی این دستگه به لحاظ شرایط با دستگاه ستر تفاوت دارد که جدول دما و رطوبت در آن مشخص و قابل تنظیم است و در این مرحله حساسیت بالاتر از مرحله ستر است چون در صورت نوسان در دما و رطوبت و یا گردش هوا اگر از محدوده های مجاز عبور نماید احتمال آسیب دیدن جوجه ها وجود دارد. پس حتما کنترل و نظارت خود را در این مرحله بیشتر و دقیق تر انجام دهید.

و حالا پس از تولد جوجه ها از قبل همانطور که پیش بینی نموده اید محل فروش و عرضه جوجه ها مشخص است و شما باید با رعایت زمان بندی های توافقی با بازار فروش جوجه ها را ارائه دهید.

درآمد تکثیر و پرورش طیور

شما با تکرار این کار و چند مرحله جوجه کشی و فروش به موقع آنها نه تنها مبلغی را بدست آورده اید بلکه حالا بازار خرید کننده روی جوجه های ارائه شده شما حساب باز خواهد کرد و در نهایت سود بیشتری از جوجه کشی کسب خواهید کرد. به مرور در خواهید یافت که برخی تخم ها ممکن است درصد جوجه در آوری بهتری داشته باشند. این موضوع به نوع نگهداری و تغذیه مرغ مولد مربوط خواهد شد وتمامی گزارشات شما اگر دقیق به ثبت رسیده باشند. حتی محل خرید تخم های شما را میتواند تغییر دهد و یا خطاهای پیش آمده در مراحل مختلف را بررسی نموده و عواملی که باعث بازدهی در جوجه درآوری کمتر شده است را بهبود بخشیده تا هروز بهتر از روز قبل به سود برسید.

سوالات متداول
  • واقعا جوجه کشی سود داره؟
    - بله ! یکی از مشاغل زود بازده و پر سود ، جوجه کشی ، تکثیر و پرورش طیور می باشد . که بعنوان شغل ثابت می توان شناخت که در تمام فصول می توانید از تخم نطفه دارهای مختلف استفاده نمایید. بطور عامیانه ، کسب و کاری که به خوراک مردم ارتباط داشته باشد همیشه سود دارد.
  • برای رسیدن به سود باید به چه پارامترهایی توجه کرد؟
    - الفبای سود جوجه کشی ، دستگاه استاندارد می باشد که باید از کمپانی معتبر با رعایت اصول جوجه کشی تهیه نمود تا بتوان بدون مشکل هچ مطلوب و بالایی را داشته باشیم. ماشین های جوجه کشی چهار عامل مهم دارد که باید بدرستی و با حداقل ترین خطا در سیستم کنترلر همراه باشد. که یک دستگاه استاندارد ، با استفاده از سنسورهای دقیق و بدون خطا بالاترین جوجه درآوری دارد.
  • یکی از جوجه کشی های پر سود در بین پرندگان کدام می باشد؟
    - جوجه کشی غاز ! جوجه غاز در بین مردم نسبت به دیگر جوجه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی به دیگر کشورها از جمله عراق هم صادرات می شود.
نظرات کاربران
  • پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ at ۱۹:۰۵
    Permalink

    ممنون از راهنمای ها و آموزش خوبتون
    واقعا این کسب و کارها یه خیر و برکت و سود دیگه ای داره

    Reply
  • سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ at ۱۵:۱۰
    Permalink

    سلام
    رفتم جوجه یک روزه اردک روسی بگیرم گفتم ما نژاد اسراییلی داریم.
    میتونین فرق بین روسی و اسراییلی و مسکویی رو بگین؟

    Reply
    • چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ at ۱۰:۲۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      اردک اسرائیلی یا موسکووی یکی هستند که در اصل بومی امریکای جنوبی هست. در رابطه با خصوصیات اردک موسکووی مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *