ضریب تبدیل پرندگان

ضریب-تبدیل-پرندگان
4.4/5 - (17 امتیاز)

بهبود متناوب ضریب تبدیل پرندگان، عملکرد پرورش در صنعت طیور تجاری را در طول چند دهه اخیر نشان داده است. جوجه های گوشتی وزنی حدود ۲.۵ کیلوگرم در ۳۹ روز، با وزن متعادل با ضریب تبدیل غذایی از ۱.۶ کیلوگرم خوراک به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان است. مرغ تخم گذار در گله های تجاری مدرن به طور معمول تولید، حدود ۳۳۰ تخم مرغ در هر سال با یک FCR از ۲ کیلوگرم خوراک به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ تولید شده است.

پیشرفت چشمگیر در کاهش زمان گرفته شده در پرورش جوجه های گوشتی برای رسیدن به وزن بازار در سراسر ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته آشکار شده است. از آنجا که در اوایل ۱۹۶۰ میلادی، میزان رشد جوجه های گوشتی دو برابر شده و FCRS خود نیز نصف شده است. توسط شورای مرغ ملی ایالات متحده تغییر در عملکرد جوجه های گوشتی ایالات متحده از سال ۱۹۲۵ تا به امروز انجام گرفته است.

برای افزایش آگاهی در زمینه غذا و خوراک پرندگان، مقاله اصول تنظیم تغذیه طیور را بخوانید.

ضریب تبدیل پرندگان در تولید تخم مرغ

ضریب مرغ تخم گذار خوب با عملکرد لایه های مدرن در یک دوره تولید، تقریبا از سه تخم به ازای هر پرنده در سال است. متخصصان ژنتیک بر این باورند که مرغ های با تولید پوسته سفید تخم مرغ در نهایت می‌توانند، ۵۲۰ عدد تخم در سال تولید کنند. همچنین برای سویه هایی که تخم های قهوه ای تولید می‌کنند نیز ۴۸۰ تخم مرغ است.

در حال حاضر، پارامترهای عملکرد مرغ در سایت های تولید تخم مرغ توسط مشاوران آمریکایی به عنوان متوسط میزان تولید گله از ۸۰٪، معادل ۳۵۰ تخم مرغ به ازای هر مرغ تعریف شده است. پارامترهای دیگر همچنین ۹۰ درصد به عنوان نرخ قابلیت تبدیل را نشان می‌دهند، که در طول دوره تخمگذاری، از ۱۶ هفته به ۷۲ هفته است.

ضریب تبدیل پرنده

چنین محاسباتی، دیدی نسبت به دامنه را برای بهبود بیشتر در تولید تخم مرغ در سطح جهان به افراد می‌دهد. میزان تبدیل مواد غذایی به گوشت مرغ عامل اصلی در تعیین سودمندی پرورش طیور گوشتی است. ضریب تبدیل غذایی (FCR) یا مقدار غذای مورد نیاز برای اضافه شدن یک واحد وزن، شاخص متداولی است که در صنعت طیور جهت ارزیابی کارایی نسبی خوراک مورد استفاده پرورش دهندگان قرار می گیرد.

عوامل اصلی مؤثر در این زمینه شامل عوامل فیزیولوژیک، عوامل مدیریتی، موارد مربوط به تغذیه و خوراک طیور، تاثیر افزودنی های خوراک و نیز کنترل بیماریها و تلفات در مرغداریها می‌باشد. طی مقاله حاضر، ضمن بررسی جزئیات مربوط به هر کدام از عوامل فوق، روشهای بهبود ضریب تبدیل غذایی در گله های مرغ گوشتی مورد بحث قرار می گیرند. پارامترهای ضریب تبدیل غذایی، سن شروع تخمگذاری، تعداد تخم، وزن تخم، وزن جوجه، سن بلوغ جنسی، متوسط وزن بالغ پرندگان مختلف در جدول ذیل وجود دارد.

جدول ضریب تبدیل غذایی پرندگان

سن تخمگذاری بلدرچین بصورت کلی در نژاد های مختلف ذکر شده، معمولا سن تخمگذاری بلدرچین نژاد ژاپنی که در ایران پرورش داده می شود، ۶۰ روز می‌باشد.

ضرایب تبدیل پرندگان

میزان تبدیل مواد غذایی به گوشت مرغ عامل اصلی در تعیین سودمندی پرورش طیور گوشتی است . ضریب تبدیل غذایی (Feed Conversion Ratio) یا مقدار غذای مورد نیاز بر حسب واحد وزن برای اضافه شدن یک واحد به وزن زنده مرغ, شاخص متداولی است که در صنعت طیور جهت ارزیابی عملکرد نسبی خوراک مورد استفاده پرورش دهندگان و شرکت ها قرار می‌گیرد.

معمولا رضایت پرورش دهندگان گله های گوشتی هنگامی تامین می‌شود، که ضریب تبدیل غذا در گله های آنها برابر با موارد گزارش شده دیگر مرغداران باشد. نتایج پژوهشهای انجام شده بر روی طیور در دانشگاهها و دیگر موسسات تحقیقاتی در تمامی دنیا، دلالت بر این دارد که تحت شرایط تجارتی رسیدن به حداقل ضریب تبدیل غذایی امکان پذیر نیست. رعایت دقیق تمامی عوامل موثر در ضریب تبدیل غذایی بوسیله متخصص تغذیه، کارخانه تهیه خوراک، کارگران مزارع پرورش طیور و پرورش دهندگان، افزایش بازدهی غذا جهت تولید گوشت مرغ را امکان پذیر می‌سازد.

عوامل موثر در ضریب تبدیل طیور

در بسیاری موارد پژوهشگران یک نسبت معکوس بنام بازدهی غذا (Feed Efficiency) به مفهوم اضافه وزن بدست آمده بر حسب واحد وزن به ازای یک واحد غذای مصرف شده را، جهت سنجش تاثیر روشهای آزمایشی گوناگون بر روی پرندگان مورد استفاده قرار می‌دهند. عوامل موثر در این زمینه و روشهای بهبود ضریب تبدیل غذایی به شرح زیر هستند.

  • میزان انرژی جیره (در یک جیره کامل، هرچه سطح انرژی کمتر باشد، طیور برای تامین انرژی مورد نیازشان مجبور به مصرف بیشتر غذا می‌شوند.)
  • شکل و وزن حجمی خوراک (یعنی هرچه وزن حجمی دان مصرفی بیشتر باشد، پرنده انرژی کمتری برای هضم مصرف می‌کند.)
  • برنامه خوراک دهی (خوراک دهی طبق برنامه و اصول و همچنین قطع دسترسی طیور به آن در زمان های مشخص، می‌تواند تاثیر خوبی در ضریب تبدیل پرندگان داشته باشد.)
  • کیفیت نگهداری و ضایعات غذا (بهتر است غذا در مکانی نگهداری شود که در مقابل کپک زدن، اکسیداسیون و دیگر آلودگی ها در امان باشد.)
  • کیفیت آب (آب مصرفی پرندگان در ضریب تبدیل بسیار مهم است. برای تامین آب طیور باید به نکات بسیاری دقت شود)
سوالات متداول
  • بهترین ضریب تبدیل FCR ماکیان کدام است؟
    ضریب تبدیل در بین پرندگان بسته به نوع نژاد آنها متغیر است که بهترین ضریب تبدیل FCR 2 و زیر 2 می‌باشد.
  • منظور از FCR برای پرندگان چیست؟
    میزان مواد غذایی حاوی جیره مصرف شده و تبدیل شدن به گوشت که تعیین سودمندی را مشخص می‌کند را FCR می‌گویند. مثلا جوجه های گوشتی وزنی حدود ۲.۵ کیلوگرم در 42 روز، با وزن متعادل با ضریب تبدیل غذایی از ۱.۶ کیلوگرم خوراک به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان است.
نظرات کاربران
  • جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ at ۱۳:۱۷
    Permalink

    عالی بود .

    Reply
    • شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ at ۱۱:۳۶
      Permalink

      سلام
      سلامت باشید

      دی کیو شاپ

  • جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ at ۱۳:۱۷
    Permalink

    عالی بود . بسیار ممنون

    Reply
    • شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ at ۱۱:۳۶
      Permalink

      سلام
      تشکر از حسن توجه شما
      دی کیو شاپ

  • دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ at ۲۲:۱۶
    Permalink

    مطالب بسیار اموزنده بود

    Reply
    • سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ at ۱۸:۴۲
      Permalink

      سلام
      گروه علمی دی کیو شاپ ، همواره بر آن است تا مطالب روز جوجه کشی و پرورش طیور را هم در سایت و هم اپلیکشن دی کیو شاپ ارائه دهد.

      دی کیو شاپ

  • یکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ at ۲۰:۰۰
    Permalink

    سن تخم گذاری بلدرچین رو مطمئن هستید که درست ذکر شده؟

    Reply
    • سه شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ at ۱۷:۳۷
      Permalink

      سلام
      تشکر از حسن توجه شما ؛ در ذیل جدول توزضیحات آمده ، به دلیل تنوع نژاد پارامترها متغیر می باشد.

  • چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ at ۲۲:۱۵
    Permalink

    واسه نیمچه های بومی گلپایگان که تویه باغ نگهداری میشه واسه سرعت رشد وتخم گذاری چه چیزی صلاح میدونین؟

    Reply
    • پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ at ۰۹:۴۰
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مکمل دو قلو از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید و به ازای هر کیلو دان ، یک قاشق غذاخوری مکمل دوقلو مخلوط نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *