پرورش توام اردک غاز ماهی

پرورش توام اردک غاز ماهی
4.6/5 - (12 امتیاز)

پرورش توام اردک و غاز و ماهی از نظر اقتصادی بسیار مناسب است زیرا از همزیستی موجود بین ماهی و پرندگان آبی طی پرورش هر دو منتفع می‌شوند. در سیستم های پرورشی که به صورت همزمان ۲ یا چند گونه مختلف مانند ماهی و اردک یا غاز را پرورش می‌دهند، نتایجی مانند افزایش میزان تولید، کاهش هزینه های تولید، جلوگیری از آلودگی محیط، استفاده از کود و ضایعات ماکیان برای تغذیه آبزیان، به کارگیری مناسب از تاسیسات به کار رفته در مزرعه برای چندین قسمت تولیدی و همچنین پرکردن مفید زمان کارگران به دست می‌آید. برای استفاده از این سیستم به راحتی می‌توان از حیوانات مختلفی در کنار ماهی ها استفاده کرد، اما پرورش همزمان ماهی، اردک و غاز رایج ترین حالت است.

خصوصیات آب

مکان های گوناگون استخر پرورش توام اردک و غاز و ماهی را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد.

  • منطقه ساحلی که شامل بخش کناری در حاشیه ۲ متر از دیوار استخر است. این منطقه به دلیل وجود گیاهان، محل مناسبی برای لارو ها و نوزادهای ماهی است. همچنین این منطقه محل تغذیه ماهی آمور است.
  • لایه ستونی آب که بیشترین حجم پلانکتون ها در این قسمت می‌باشد. این بخش محل تغذیه ماهی های کپور نقره و سر گنده (Big Head) است.
  • کف استخر که در آن کف زیان شامل کرم ها و حلزون ها و میکروارگانیسم ها زندگی می‌کنند.

پرورش همزمان اردک و غاز و ماهی

مزایای نگهداری توام اردک با غاز و ماهی

از نظر زیستی هر استخر پرورش ماهی یک واحد حیاتی بسته محسوب شده و در این استخرها محیطی بسیار مناسب برای اردک ها و غازها فراهم می‌شود. اردک ها و غاز ها گیاهان آبزی، قورباغه های جوان، لارو های سنجاقک و شکارچیان بچه ماهی ها را می‌خورند و با دفع فضولات خود در واقع اقدام به کود دهی و افزایش پلانکتون ها می کنند، که این کار غذای ماهی های را تامین می‌کند. ضمنا مواد خوراکی هضم نشده ای که این پرندگان دفع می‌کنند مورد استفاده ماهی ها قرار می‌گیرند.

پرندگان آبزی با شنا و فعالیتی که در سطح آب انجام می‌دهند باعث نفوذ اکسیژن به داخل آب می‌شوند. هر اردک در طول سال به طور متوسط ۵۰ کیلوگرم کود به داخل استخر می ‌ریزد. البته اردک ها و غاز ها ممکن است ماهی های جوان را خورده و با مصرف حلزون ها با ماهی کپور معمولی رقابت کنند. همچنین در پاییز می‌توان اردک ها را به شالیزارها و مزارع منتقل کرد که با مصرف حشره ها، حلزون ها و آفات برنج در حاصل خیزی محصول سال بعد تاثیر می‌گذارند.

نگهداری همزمان اردک و ماهی

 

نگهداری اردک ها در پرورش همزمان با آبزیان

تراکم اردک ها بستگی به نوع و شرایط پرورش دارد. معمولا در این روش طیور طی روز در چراگاه و آبندان رها می‌شوند و خوراک خود را تامین کرده و طی شب در سالن پرورش اردک نگهداری می‌شوند. در محوطه محصور تراکم اردک ها، ۶ اردک در هر متر مربع است. همچنین در چراگاه نیز ۱ تا ۲ اردک در هر متر مربع می‌توان در نظر گرفت. برای آبندان نیز تراکم بستگی به شرایط آبندان، استخر و دمای هوا دارد. در اروپا و در مناطق سردسیر به ازای هر ۲۰ مترمربع یک اردک و در مناطق گرمسیر با توجه به نوع و شرایط استخر به ازای هر ۳ متر مربع یک اردک در نظر گرفته می‌شود.

امروزه پرورش اردک همزمان با ماهی در خیلی از مزارع و کشور ها مرسوم است. در مزارع و پرورشگاه هایی که در آنها از چندین گونه ماهی به صورت همزمان در استخر نگهداری کرده و آنها را پرورش می‌دهند، اضافه کردن اردک ها تاثیر مثبتی در روند رشد و تولید آنها می‌گذارد. توجه داشته باشید که در این روش به بهترین شکل ممکن می‌توانید از تمامی بخش های آب بهره ببرید. به این صورت که در لایه های میانی، نزدیک سطح و لایه میانی ماهی ها را پرورش داده و سطح آب نیز در دسترس اردک ها قرار می‌گیرد.

پرورش اردک و ماهی در کنار هم

بهترین نژاد اردک برای پرورش توام با ماهی

در این بین، بهترین انواع نژاد اردک ها برای پرورش همزمان با آبزیان اردک پکین است. این نژاد به خوبی توانسته خود را با ماهی ها وفق داده و به راحتی در کنار آنها زندگی می‌کند. دومین نژاد مناسب برای این کار نیز اردک خاکی کمپبل می‌باشد. در این استخر های مختلط بهترین نتیجه پرورشی از اردک هایی گرفته شده که توام با ماهی های کپور قرار داشته اند. انواع ماهی های کپور معمولی، سر گنده، نقره ای و علف خوار از مناسب ترین ماهی ها برای نگهداری همزمان در کنار اردک ها هستند.

پرورش همزمان غاز و ماهی

غاز پرنده ای گیاهخوار است و تمایل به مصرف مواد خوراکی با منشاء جانوری نداشته و جوجه غاز ها در مراتع چرا می‌کنند. آن ها می‌توانند از باقیمانده غلات پس از برداشت نیز چرا کنند. کارایی پرورش غاز توام با ماهی مانند اردک است فقط تراکم آن در آبندان باید کمتر از اردک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *