پرورش اردک

اهمیت پرورش اردک
4.7/5 - (29 امتیاز)

اگر به دنبال پرورش و نگهداری از اردک هستید، باید این را بدانید که این شغل، درآمد و سود خوبی دارد. در واقع درآمدی که از این کار کسب می‌کنید به تعداد و نژاد اردک هایی که از آنها نگهداری می‌کنید بستگی دارد. فراموش نکنید که پرورش اردک در خانه نیز می‌تواند درآمدی حدود ۲ تا ۵ میلیون به شما برساند. اگر بتوانید در این زمینه پیشرفت کنید و مزرعه بزرگتری تهیه کنید، سود شما نیز افزایش می‌یابد. یکی از دلایل سود پرورش اردک، افزایش آشنایی عموم مردم با محصولات (تخم و گوشت) این پرنده می‌باشد که سبب بیشتر شدن تقاضا و افزایش درآمد می‌شود.

از گوشت اردک در غذاهای محلی مازندران و گیلان استفاده می‌شود. اردک نام مشترک برای تعداد زیادی از گونه ها در خانواده آناتیده می‌باشد که جز خانواده پرندگان آبزی است که همچنین شامل قوها و غاز ها می‌شود. اردک ها در میان چند زیر خانواده آناتیده تقسیم می‌شوند. آنها یک گروه مونوفیلتیک (گروهی از همه فرزندان یک گونه اجدادی مشترک) را نشان نمی‌دهند، بلکه از لحاظ فرم یک دست هستند.

اردکها عمدتا پرندگان آبزی هستند که کوچکتر از قوها و غازها هستند و ممکن است در آب شیرین و آب دریا یافت شود. پرورش اردک اهلی خیلی راحت بوده و کار کم ریسک و پر سودی است. همچنین توجه داشته باشید که رشد اردک نسبت به دیگر پرندگان اهلی بالاتر بوده و این حیوان مقاوم در مقابل بسیاری از بیماری ها است.

پرورش اردک اهلی

پرورش اردک اهلی در خانه

بسیاری از روستاییان و افرادی که در شهر های کوچک زندگی می‌کنند، به دلیل دسترسی به آب راه ها و محل هایی برای برطرف سازی نیاز تغذیه ای، اقدام به نگهداری و پرورش اردک اهلی می‌کنند. این محیط های می‌تواند محل مناسبی برای نگهداری این حیوان باشد. با انجام این کار و بزرگ کردن طیور، می‌توان آنها را در بازار فروخته و از این راه به سود خوبی رسید.

برای پرورش اردک در خانه تنها کافیست تا تعدادی جوجه اردک را خریده و محلی (اتاق، زیرزمین و …) را به آنها اختصاص دهید. البته به یاد داشته باشید که حتما تهویه محل مورد نظر را به خوبی برقرار کنید. همچنین باید محل نگهداری را مدام تمیز کرده و از بروز آلودگی ها و بیماری ها جلوگیری کنید. ناگفته نماند که در فصل های سرد سال نیز باید نسبت به تامین گرمایش محیط اقدام کرده و دمای ایده آل برای رشد را ایجاد کنید. برای تغذیه نیز می‌توانید از موادی مانند برنج، سبوس برنج، پودر ذرت، ویتامین ها، مکمل غذایی اردک، کرم و… استفاده کنید.

پرورش صنعتی اردک

همانطور که میدانید پرورش صنعتی اردک نسبت به پرورش خانگی، سود و درآمد بسیار بیشتری به پرورش دهنده می‌دهد. اما از طرفی نیاز به تجهیزات بیشتر و بزرگتری مانند دستگاه جوجه کشی و دیگر لوازم صنعتی دارد. برای شروع این کار، باید به یکی از ۳ روش زیر عمل کنید.

نگهداری در خانه

نگهداری از اردک در فضای باز

برای پرورش به این روش، ابتدا جوجه اردک ها تا سن ۲ هفتگی در داخل سالن و پس از آن به آب بند ها و یا شالیزار منتقل می‌شوند. فراموش نشود که برای پرورش اردک در فضای باز باید حدود یک متر مربع برای هر پرنده در محل نگهداری و یا استخر در نظر گرفته شود. البته بسیاری از کارشناسان و متخصصان نظر بر این دارند که این پرندگان باید ت ۱ ماهگی در جای خشک بزرگ شوند. دلیل این نظر هم، در بر گرفتن بدن از پرهای اصلی می‌باشد. سپس می‌توان آنها را به آب راه یا شالیزار منتقل کرد.

پرورش در فضای نیمه باز

استفاده از این روش نسبت به دیگر روش ها بسیار رایج تر و مرسوم تر است. در پرورش اردک در فضای نیمه باز، شما باید هم سالن نگهداری و هم استخر داشته باشید. در این روش پرندگان می‌توانند در زمان هایی اقدام به شنا در استخر کنند. البته اگر استخر مناسبی دارید می‌توانید اقدام به پرورش همزمان اردک و ماهی در کنار یکدیگر کرده و از هردو آنها سود کسب کنید.

نگهداری در فضای بسته

برای اینکه بتوانید این پرندگان را در آب و هوای سرد پرورش دهید، باید از این روش استفاده کنید. در این روش به تجهیزاتی نظیر قفس، نرده و یا بستر های پوشالی نیاز دارید. توجه داشته باشید که اردک ها در این روش باید در قفس نگهداری شوند. این کار سبب نداشتن آزادی عمل آنها شده و خوشایند نیست.

سالن پرورش اردک

برای شروع به کار باید نسبت به شرایط و ویژگی های سالن پرورش اردک اهلی آگاهی لازم را داشته باشید. بهتر است این را بدانید که داشتن یک استخر در کنار سالن می‌تواند سبب بهبود رشد اردک ها شده و روحیه آنها را شاداب تر می‌کند. البته فراموش نشود که یکی از نکات مهم در نگهداری از طیور مختلف، میزان دمای محیط است. دمای سالن نگهداری اردک ها باید بین ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتی گراد باشد.

عامل مهم دیگر که باید به آن توجه شود، عایق سازی کف سالن است. بهتر است کف سالن را با موادی مانند خرده چوب، پوشال و مواد دیگر به خوبی بپوشانید تا گرما محل ثابت بوده و دمای محیط اطراف از طریق کف، به سالن وارد نشود. همچنین تهویه سالن پرورش طیور نیز بسیار مهم است. اردک نسبت به دیگر پرندگان، بوی بیشتری دارد. در نتیجه باید تهویه مناسب و اصولی برای این سوله ها انتخاب شود.

نگهداری از اردک

مزایای اردک در مقایسه با سایر طیور

  1. سرعت رشد بالا : جوجه حدود ۴۰ گرمی طی ۶۰ روز به حدود ۲۵۰۰ گرم می رسد، یعنی وزن آن ۶۰ برابر می شود. به عبارت دیگر هر روز به اندازه وزن اولیه اش به وزن اولیه اش اضافه می شود.
  2. تولید بالا : هر پرنده ۱۵۰۰ گرمی طی سال حدود ۱۲ برابر وزنش تخم تولید می کند. به عبارت دیگر هر ماه برابر وزنش تخم تولید می کند. هر تخم نیز یک وعده غذای کامل برای انسان محسوب می شود.
  3. راندمان غذایی بالا : راندمان غذایی تولید گوشت طیور حدود ۵۰ درصد و تولید تخم ماکیان حدود ۳۰ درصد است که بسیار بالا و مناسب است.
  4. پروتئین بالای محصولات طیور: گوشت طیور حدود ۲۰ درصد پروتئین دارد. درصد پروتئین گوشت طیور از گوشت سایر حیوانات پرورشی بالاتر است.
  5. برگشت سریع سرمایه : در پرورش جوجه های گوشتی طی حدود ۲ ماه سرمایه بر می گردد که نسبت به سایر سرمایه گذاری ها برگشت سرمایه سریع تر است.
  6. راندمان بالای لاشه : راندمان لاشه طیور نسبت به وزن زنده آن حدود ۷۵ درصد است که نسبت به سایر حیوانات پرورشی بالاتر است.
  7. سهولت تغذیه : طیور به علت ضعیف بودن قدرت چشایی و بویایی مواد خوراکی گوناگون را بدون هیچ مشکلی مصرف می کنند. اردک قادرند علوفه با الیاف خام بالا را مصرف کنند. لذا سهولت تغذیه پرندگان نسبت به دام ها بیشتر است.
  8. اصلاح ژنتیکی ساده تر : اصلاح ژنتیکی پرندگان به دلایل گوناگون ساده تر از سایر حیوانات مزرعه و لذا کارایی پرورش آن ها بالاتر است.
  9. سهولت نگهداری : پرندگان را می توان به تعداد زیاد در محیط محدود بدون مشکل پرورش داد. ضمنا” نگهداری اردک به علت حساسیت پایین آن از مرغ های خانگی نیز ساده تر است.

بیماری های اردک

مزایای بهداشتی نگهداری از اردک عبارتند از :

  • نداشتن بیماری مشترک : بین پرندگان و انسان بیماری های مشترک بسیار اندکی وجود دارد و لذا با اطمینان بیشتری می توان محصولات طیور را مصرف کرد.
  • چربی کم محصولات طیور : فراورده های طیور چربی پایین تری دارد و بنابراین برای تغذیه انسان مناسب تر است.
  • سهولت هضم گوشت طیور : از آن جا که طیور وزن به نسبت کمتری دارند و فشار کمتری به ماهیچه های آن ها وارد می شود گوشتشان تردتر و هضم آن سهل تر است.

در ادامه به اختصار در رابطه با خصوصیات پرورش اردک و تاریخچه این پرنده و مصرف آن در کشورهای مختلف می پردازیم. این پرنده برای تامین گوشت مصرفی انسان از اهمیت زیادی برخوردار است و بنابراین می توان در خصوص گسترش پرورش آن برنامه ریزی و اقدام کرد، به خصوص به این دلیل که در کشور ما اقلیم های گوناگون وجود دارد و امکان پرورش این پرندگان در بسیاری از نقاط کشور فراهم است.

سالن نیمه باز

صرفه اقتصادی و درآمد پرورش اردک

پرورش اردک به علت سهولت پرورش و تغذیه، کم بودن احتمال بیماری ، سرعت رشد بالا و مقبولیت گوشت امکان گسترش زیادی دارد. با پرورش اصولی می توان در مدت ۲ ماه وزن اردک های پرورشی را به ۲.۵ کیلوگرم رساند و در بعضی از نژاد ها تا ۳۰۰ تخم نطفه دار یا تخم خوراکی طی یک دوره تخمگذاری تولید کرد. پرورش اردک در کشورهای اروپای شرقی و غربی ، امریکا ، آسیا جنوب شرقی ، چین و هند رونق دارد و همواره بر وسعت آن افزوده می شود.

در ایران البته در تمام مناطق می توان اقدام به پرورش اردک کرد، اما شمال کشور و مناطق پر باران، به علت امکان پرورش آزاد و تامین قسمت قابل توجهی از غذای آن ها از محیط ، مناسب تر است . اردک گرما و رطوبت بالای محیط را بخوبی تحمل می کنند و به علت وجود لایه ضخیم چربی در زیر پوست قادرند تا ۲۰ درجه سانتی گراد زیر صفر را نیز تحمل کنند. معمولا اردک پرنده آب دوست هستند و در آب و هوای سرد زمستان تخمگذاری می کنند.

تاریخچه پرورش و نگهداری اردک

پرورش این پرنده به صورت پرنده اهلی از حدود ۵۰۰۰ سال قبل در چین، هند، مصر و خاورمیانه رواج داشته است. اسنادی وجود دارد که در دوره مادها و هخامنشیان نگهداری از آن در ایران وجود داشته و سنگ نوشته ها و نقوش و کتیبه های کردستان و شوش بیانگر گسترش پرورش این پرنده در ایران باستان است . در یونان باستان از ۳۰۰۰ سال قبل اسنادی در خصوص پرورش اردک وجود دارد . نگهداری اردک در بین بومی های آمریکا نیز متداول بوده و آن ها نژاد موسکووی را اهلی کرده‌اند. پرورش اردک از قرن پانزدهم میلادی بصورت علمی در اروپا و امریکا شروع شد.

پرورش به صورت اهلی از ۵۰۰۰ سال قبل در چین ، مصر و خاورمیانه رواج داشته است . در این خصوص نقوش متعددی در مقبره های مصر باستان بدست آمده است. در یونان و بخصوص رم باستان نیز مدارک متعددی در مورد پرورش این پرنده وجود دارد. همچنین در رم باستان از اردک و غاز به عنوان پرنده نگهبان از منازل و معابد استفاده می‌شد. در اروپا ظاهرا توسط ساکنان شمال اروپا و ژرمن ها اهلی شده و به رم رفته است

هدف از نگهداری اردک 

هدف از پرورش اردک در اروپا و مصر باستان ، مصرف جگر می باشد . چرا که جگر سنگین یکی از غذاهای مورد علاقه در بین اهالی این کشورها می باشد. جگر اردک سرشار از ویتامین های گروه B بخصوص A،B۱۲،B۶، B۲،B۱ و منبع اسیدفولیک، آهن و روی است.

پرورش اردک در ایران

در کشور عزیزمان ایران ، جوجه کشی اردک و پرورش آن بسیار علاقمندان بیشماری دارد . بطوری که علاقمندان به این پرنده با خرید دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی این پرنده می کنند و جوجه یک روزه اردک را با قیمت مناسب بفروش می رسانند. در کل اردک از قدیم بعنوان پرنده پرطرفدار در مصارف مختلف نگهداری می‌شده است.

خواص گوشت اردک

خواص گوشت اردک

  • گوشت اردک گرم ترین گوشت بین گوشت طیور اصلی است , ارزش تغذیه ای بالایی دارد؛
  • گوشت اردک باید قبل از خوردن کامل پخته شود. برای رفع بوی زهم اردک هم باید گوشت اردک را ۳ بار با آب جوشاند و آب آن را دور ریخت و سپس پیاز، سبزی و ادویه‌های مختلف را به آن اضافه کرد.
  • بال اردک برای افراد لاغر , چاق کننده است
  • تقویت کلیه و افزایش قوای جنسی را به دنبال دارد
  • جگر , بال و بازوی اردک خون ساز است و در کاهش تنگی نفس و تپش قلب موثر است. خوردن پیه اردک تاثیر خوبی دارد.
  • تخم اردک برای رفع لاغری و تنگی سینه یا برای خونریزی های داخلی استفاده می شود بد نیست تخم اردک را با پیه خود آن سرخ کرده و مصرف کنید

مصرف سبزی ها و میوه ها در کنار آن بسیار تاثیر خوبی خواهد داشت، و اردک را لذیذ خواهد کرد. برای از بین بردن عوارض و گاها بوی اردک آن را با روغن زیتون سرخ کنید و قبل از سرخ کردن در آب لیمو بغلتانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *