نگهداری و پرورش مرغ تخمگذار

پرورش مرغ تخمگذار
4.5/5 - (14 امتیاز)

مرغ های تخمگذار نسبت به مرغ های گوشتی دارای توان تولید تخم بیشتری بوده و البته وزن کمتری هم دارند. در واقع هدف از پرورش مرغ تخمگذار، تولید زیاد تخم برای فروش و یا جوجه کشی است. به طور معمول این طیور بدنی کشیده و گردنی باریک داشته و می‌توانند در طول دوره تولید، حدود ۲۵۰ تخم مرغ و یا بیشتر را تولید کنند. هدف از پرورش مرغ بومی تخمگذار یا پرورش صنعتی این طیور، کسب سود و درآمد از فروش تخم ها می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا درباره آموزش نگهداری و پرورش مرغ تخم گذار برای شما عزیزان توضیح دهیم.

دوره نگهداری مرغ تخمگذار

به زمان نگهداری جوجه ها از ۱ روزگی تا ۳ ماهگی، پرورش پولت میگویند. سپس بعد از گذشت ۹۰ تا ۱۰۰ روز از نیمچه های تخمگذار، آنها را وارد سالن های نگهداری می‌کنند. این سالن ها دارای قفس های مخصوصی مرغ تخم گذار می‌باشند. توجه داشته باشید که این دسته از طیور حدود یک سال، تولید مفید دارند. ز آنجایی که مرغ ها دارای طول عمر ۵ ساله هستند، اما صرفه اقتصادی مرغ های تخم گذار، دوره کوتاهی داشته و پس از این دوره باید اقدام به جایگزینی گله جدید کنید. همچنین گله قبلی را باید به کشتارگاه بفروشید. قیمت گوشت این طیور نسبت به مرغ های گوشتی پایین تر است.

از کجا شروع کنیم

برای نگهداری و پرورش مرغ تخمگذار نیاز به تجهیزات و لوازم مرغداری دارد. برخی از این تجهیزات و نیازمندی ها شامل زمین و سالن پرورش، خرید جوجه و یا نیمچه و تغذیه می‌شود. می‌توانید برای راه اندازی سالن مرغداری از مناطق روستایی استفاده کنید. با انتخاب این راه امکان استفاده از فضای روستایی به عنوان چراگاه برای طیور فراهم می‌شود. همچنین این کار هزینه های پرداختی برای تولید و تغذیه را نیز تا حدودی کاهش می‌دهد. زیرا قیمت زمین و ساخت و ساز در روستا ها نسبت به مناطق شهری و نزدیک به مناطق مسکونی کمتر است. فراموش نکنید، قبل از انتقال جوجه ها و نیمچه های تخم گذار، حتما سالن را به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید.

پرورش طیور تخم گذار

بستر مناسب مرغ تخم گذار

برای ایجاد بستر مناسب باید به موارد زیر توجه کنید تا بستر انتخابی دارای ویژگی های ذکر شده باشد.

  • بهتر است وزن بستر مورد نظر سبک باشد.
  • اندازه ذرات بستر مهم بوده و نباید موجب اذیت شدن طیور شود.
  • جنس آن باید به گونه ای باشد که توانایی جذب بالایی داشته و به زودی نیز خشک شود تا سبب ایجاد رطوبت نشود.
  • دارای ویژگی انتقال حرارت بالایی نباشد.
  • قابلیت جذب رطوبت زیادی نداشته باشد.
  • لانه مرغ های تخمگذار

سن انتقال به سالن دائمی دوران تولید

در پرورش مرغ تخمگذار، پولت ها در سنین بین ۱۴ تا ۲۱ هفتگی به سالن دائمی دوران تولید منتقل می شوند. وسعت دامنه این محدوده سنی بخاطر اختلافات مدیریتی گوناگون است. بنابراین حدود چند هفته قبل از تولید، از سالن رشد به سالن تولید منتقل خواهند شد. در همین زمان جیره رشد به جیره تولید تغییر خواهد کرد.

در زمان انتقال ممکن است به دلیل جابجایی به پولت استرس وارد شود، این امر باعث کاهش وزن ۸ تا ۱۲ درصدی وزن و عقب افتادگی در رشد خواهد شد. مدتی برای جبران این عقب افتادگی زمان نیاز است، این زمان حدود یک هفته تا ۱۵ روز خواهد بود.

پرورش نیمچه تخم گذار

کاهش وزن و تغذیه مرغ تخم گذار

یک مرغ تخم گذار را می‌توان با میزان نور از نظر شدت و طول زمان و با توجه به وزن مورد سنجش و یا تغییر در میزان تولید و یا کیفیت تولید قرارداد. البته میزان وزن مرغ تخم گذار اگر بیشتر از حد استاندارد باشد، تاثیر مثبتی در تولید ندارد ولی می‌تواند ایجاد هزینه اضافه را در بر داشته باشد. نظارت یک کارشناس خبره جیره غذایی برای بدست آوردن تولید مطلوب بسیار کارساز و ضروری است.

برای بدست آوردن یک تخم مرغ با وزن مطلوب و استحکام کافی و حتی تعداد تخم گذاری در فواصل مناسب در صورتی امکان پذیر است که یک کارشناس با تجربه بر تمامی مراحل نگهداری، انتقال و تولید نظارت کاملی را داشته باشد. از موارد مهم و تاثیرگذار در رشد نیمچه های تخمگذار، تغذیه و خوراک آنها است. دقت داشته باشید که میزان کلسیم موجود در تغذیه مرغ تخمگذار با طیور گوشتی متفاوت بوده و حتما باید برای آنها از دان مخصوص و مناسب استفاده کنید.

دانخوری ها

دانخوری های مخصوص گله پرورش مرغ تخمگذار حداقل باید مشابه دانخوری های گله در حال رشد باشد، ولی میزان دانخوری مورد نیاز مرغهای تخمگذار زیادتر خواهد بود. بخاطر داشته باشید دانخوری های نوع بشقابی نسبت به نوع ترافی حدود ۲۰ درصد بیشتر بازدهی دارند و به همین نسبت طیور بیشتری می‌توانند دان مصرف کنند.

آبخوری های سالن پرورش مرغ تخمگذار

در سالن های مخصوص دوران تولید که از سیستم بستر استفاده می‌کنند، انواع مختلف آبخوری ها را می توان استفاده کرد. بعضی از آبخوری ها دستی، ترافی یا مدور و اتوماتیک بوده و بعضی دیگر دارای آب جاری می‌باشند. از آبخوری بشقابی، فنجانی و نیپل می توان استفاده کرد، ولی استفاده از آنها در سالنهای دوران تولید کمتر معمول است. بهترین آبخوری در دوران تولید آبخوری نیپل کاپ است، که هم کم هزینه و هم بدون پرت آب می‌باشد.

نگهداری مرغ تخمگذار

 

لانه مرغ تخمگذار

برای ایجاد فضای مناسب تخم گذاری طیور می‌توانید، اطراف سالن از لانه های تخم گذاری استفاده کنید. برای تهیه این لانه ها نیز می‌توانید از جعبه های پلاستیکی و چوبی استفاده کنید. اما دقت کنید که لانه ها نباید به پرنده صدمه زده و آن را اذیت کند. در ضمن داخل لانه نیز بهتر است از موادی مانند پوشال استفاده کنید. نکته مهمی که باید آن را به یاد داشته باشید این است که تعداد لانه ها باید به تعداد مورد نیاز باشد. در غیر اینصورت مرغ ها در کناره های سالن اقدام به تخم گذاری می‌کنند و این کار سبب شکستگی تخم ها می‌شود.

لانه های انفرادی

اکثر مرغدارانی که گله تخمگذار تجاری را در سیستم بستر نگهداری می‌کنند، لانه های انفرادی را ترجیح می‌دهند. چون تعداد لانه ها با توجه به کافی بودن آنان در هنگام حداکثر تولید محاسبه می‌شود. در این حالت به ازای هر ۴ قطعه پولت یک لانه در نظر می‌گیرند.

لانه های گروهی

به هنگام لزوم می‌توان از این نوع لانه ها استفاده کرد. به ازای هر ۶۰ قطعه پولت یک لانه تخمگذاری گروهی در نظر گرفته می‌شود. این نوع لانه دارای ابعاد ۲/۴ * ۰/۶ متر است. کف لانه تخمگذاری گروهی باید حدود ۶۱ سانتی متر بالاتر از کف سالن باشد.

تجهیزات سالن پرورش مرغ تخمگذار

برای تنظیم مدت نور دهی، مخازن صدف، مخازن سنگریزه، استفاده از ترازو برای توزیع دان، سیلوهای ذخیره دان و انبار نگهداری تخم نطفه دار گله پرورش مرغ تخمگذار باید وسایل مخصوصی تهیه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *