نگهداری جوجه ها در فصول گرم سال

نگهداری جوجه ها در گرما
4.4/5 - (13 امتیاز)

برای نگهداری جوجه ها در گرما و پیشگیری از له له زدن آنها در زمان های گرم سال راه های مختلفی وجود دارد. بیشترین تلفات جوجه ها و پرندگان بالغ به دلیل کم آبی و یا بی آبی در فصل های گرم سال مانند تابستان می‌باشد. بعد از هچ شدن جوجه ها بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت، داخل ماشین جوجه کشی باقی مانده و بعد به سالن پرورش که از قبل در آن آبخوری قرار داده شده منتقل می‌شوند. آب در تغذیه طیور بسیار مهم بوده و در پرورش جوجه ها و پرندگان بالغ تاثیر گذار است.

توجه داشته باشید که در هنگام گرما، باید تعداد آبخوری ها بیشتر شوند تا آب از دست رفته بدن پرندگان، تامین گردد. آب این نقش مهمی در تنظیم دمای بدن، هضم مواد غذایی و حذف زباله ها دارد. در دمای معمولی، جوجه ها به طور معمول دو یا سه مرتبه آب بیشتری مصرف می‌کنند. در طول دوره های با درجه حرارت بالا، مصرف آب می‌تواند دو یا چهار برابر شود.

نگهداری جوجه ها در گرما

همانطور که گفته شد در فصل تابستان و گرمای بیش از حد، آب نقش حیاتی در پرورش جوجه ها و پرندگان بالغ ایفا می‌کند. آب جزو مواد حیاتی است، اما اغلب توسط پرورش دهندگان نادیده گرفته می‌شود. حیوانات بدون غذا قادر به زنده ماندن در مدت زمانی بیشتری نسبت به آب هستند. توجه داشته باشید که آب در همه جنبه های متابولیسم حیوانات دخیل است. ارائه یک منبع ثابت آب در سالن پرورش مهم است که این آب از لحاظ استانداردها مشکلی نداشته باشد. هر روز روزانه منبع آب را دوباره پر کنید. آب را در ساعت های پیک گرما به صورت خنک در اختیار پرنده ها قرار دهید.

تلف شدن جوجه ها در گرما

آبخوری ها را به نسبت سن جوجه ها در سالن قرار دهید و بهتر است برای فصل گرما و تابستان این تعداد بیشتر باشد تا سهولت کار را برای دسترسی به پرنده را فراهم نمایید. اما نکته مهم دیگری که باید به آن دقت شود، خنک سازی سالن مرغداری است. با برنامه ریزی دقیق در هنگام ساخت سوله نگهداری طیور و پیش بینی شرایط می‌توانید به راحتی جوجه ها را در هوای گرم نگهداری کنید. فراموش نکنید که نحوه خنک سازی و وارد کردن هوای تازه به سالن بسیار مهم بوده و در مناطق مختلف، متفاوت است. در نتیجه باید در این زمینه به درستی تحقیق و بررسی شود، تا از تلفات جلوگیری گردد.

تلفات جوجه ها در گرما

برای نگهداری جوجه ها در گرما و دمای بالا و همچنین وارد شدن شوک دمایی به طیور باید توجه داشته باشید که خنک سازی و اقدامات لازم در این زمینه را به درستی انجام دهید. یکی از مواردی که پرورش دهندگان باید به آن دقت زیادی کنند، دمای مورد نیاز طیور برای پرورش و نگهداری است. با دانستن این مورد مهم و تامین مواردی مانند مقادیر مورد نیاز آب، خنک سازی و تهویه هوای مناسب می‌توانید از تلف شدن جوجه ها جلوگیری کنید.

له له زدن جوجه ها در دمای بالا

رنگ سقف سالن

در فصل تابستان بهتر است سقف سالن را با رنگ سفید و آهک پوشش دهید، تا گرمای کمتری به سالن سرایت نماید. روش دیگر برای پیشگیری جوجه ها از له له زدن در فصل گرما، درختکاری دور تا دور سالن پرورش است. این کار می‌تواند جوجه ها را از تابش شدید نور خورشید در امان بدارد. البته این کار نیازمند بررسی دقیق و اصولی است. همچنین در مواقع اضطرار در مناطق خشک و کویری بهتر است در سالن پرورش از نازل مه پاش استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *